[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 24، شماره 81 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) ::
جلد 24 شماره 81 صفحات 89-71 برگشت به فهرست نسخه ها
کشف و تکامل صناعتی سبک‌ساز
سیاوش حقجو1، مصطفی میرداررضایی2
1- دانشگاه مازندران ، siavashtavasin@yahoo.com
2- دانشگاه مازندران
چکیده:   (5038 مشاهده)

سبک­ها در جریان طبیعی تحولات تاریخی تغییر می‌کنند و تکامل می­یابند. در جریان این جابه‌جایی و تغییر، برخی شاعران نقشی کلیدی و حیاتی ایفا می­کنند. این شاعران برای رهایی از ابتذال و دوری از سنت­های ادبی مکرر و مبتذل، به نوجویی می‌پردازند و با تلاش برای ایجاد گسستی میان خود و سنت­های پیشین، به خلق عناصر نو دست می­زنند. این هنرمندان یا خود به خلق صناعتی تازه دست می‌یازند، یا صناعتی از اسلوب‌های پیشین را که به چشم دیگران نیامده است برمی­گزینند و با تکامل آن، به سبک شخصی خود صبغه‌ای خاص می­بخشند، یا با معرفی آن صناعت به شاعران دیگر سبک خود را می‌پرورند. حافظ نمونه بارز یکی از این هنرمندان است. این جستار می­کوشد، ضمن تشریح ـ دوباره‌ـ صناعت «استعاره ایهامی کنایه»، به‌منزله صناعتی آمیغی و موجود (به‌صورت ناخودآگاه و نه با علم به قضیه)، در شعر پیش ‌از حافظ، نقش او در را کشفِ جدی و تکمیل این صناعت و استفاده معتدل از آن و نیز انتقال آن به سبک هندی، که اوج به‌کارگیری این صناعت است، نمایان کند.

واژه‌های کلیدی: سبک، صناعت، استعاره ایهامی کنایه، حافظ
متن کامل [PDF 425 kb]   (1866 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. وري، اوحدالدين (1364) ديوان انوري. با مقدمة سعید نفیسی و به‌اهتمام پرویز بابایی. تهران: نگاه.
2. انوشه، حسن (1376) دانشنامة ادب فارسي. جلد دوم. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي.
3. بهار، محمدتقي (1369) سبک¬شناسي يا تطور نثر فارسي. جلد 1. تهران: اميرکبير.
4. پورنامداريان، تقي و قدرت‌الـله طاهري (1384ـ1385) «نگاهي انتقادي به «جريان‌شناسي» شعر معاصر ايران». فصلنامة علوم انساني دانشگاه الزهرا(س). سال پانزدهم‌وشانزدهم. شمارة 56ـ57: 1-18.
5. حافظ، شمس‌الدين‌محمد (1389) ديوان غزليات. به‌كوشش خليل خطيب رهبر. چاپ چهل‌ونهم. تهران: صفي‌علي¬‌شاه.
6. ¬حسن¬پور¬آلاشتي، حسين (1384) طرز¬ تازه. تهران: سخن.
7. ¬حسيني، حسن (1367) بيدل، سپهري و سبک هندي. تهران: سروش.
8. ¬حق¬جو، سياوش (1381) «پيشنهاد برافزودن دو فن ديگر بر فنون چهارگانة علم بيان». در مجموعه مقاله¬هاي نخستين گردهمايي پژوهش¬هاي زبان و ادب فارسي. جلد 1. 419ـ427. به‌کوشش محمد دانشگر. تهران: مرکز بين‌المللي تحقيقات زبان و ادبيات فارسي و ايران‌شناسي دانشگاه تربيت مدرس.
9. ¬حق¬جو، سياوش (1389) «طرف وقوع و شگردهاي ادبي ناشناخته». جستارهاي ادبي (دانشگاه آزاد واحد تهران شمال). سال دوم. شمارة 4 (پياپی 8): 79-96.
10. ¬حق¬جو، سياوش (1390) «سبک هندي و استعارة ايهامي کنايه». سبک¬شناسي نظم و نثر فارسي (بهار ادب). سال چهارم. شمارة 1: 243-268.
11. ¬حق¬جو، سياوش و مسعود اسکندري (1392) «کنايه‌پردازي ترکيبي در اشعار وحشي بافقي». ارائه‌شده در مجموعه مقالات هشتمين همايش انجمن ترويج زبان و ادبيات فارسي. دانشگاه زنجان.
12. ¬حق¬جو، سياوش و مصطفي ميرداررضايي (1393) «گونه¬اي کناية آميغي در غزل صائب». فنون ادبي دانشگاه اصفهان. سال ششم. شمارة 2: 69-84.
13. خاقاني، بديل‌بن‌علي (1374) ديوان خاقاني شرواني. انتخاب و توضيح سيد ضياء¬الدين سجادي. چاپ سوم. تهران: سخن.
14. ¬داد، سيما (1383) فرهنگ اصطلاحات ادبي. چاپ دوم. تهران: مرواريد.
15. سرمدي، محسن (1393) بررسي دوگونه کناية ترکيبي در غزليات بيدل. پايان‌نامة دورة کارشناسي‌ارشد دانشگاه مازندران.
16. شفيعي¬کدکني، محمدرضا (1371) شاعر آينه¬ها. چاپ سوم. تهران: آگه.
17. شفيعي¬کدکني، محمدرضا (1387) صورخيال در شعر فارسي. چاپ دوازدهم. تهران: آگه.
18. شميسا، سيروس (1382) سبک¬شناسي شعر. چاپ ششم. تهران: فردوسي.
19. شميسا، سيروس (1380) کليات سبک¬شناسي. چاپ ششم. تهران: فردوسي.
20. عوفي، محمد (1335) لباب‌الالباب. از روي چاپ براون و قزويني با تصحيحات و حواشي سعيد نفيسي، تهران: ابن‌سينا.
21. فتوحي، محمود (1379) نقد خيال. تهران: روزگار.
22. فردوسي (1967.م) شاهنامه. جلد پنجم. تصحيح متن از رستم علي‌اف. مسکو: آکادمي علوم شوروي.
23. مدرس¬رضوي، محمدتقي (1364) ديوان انوري. چاپ سوم. تهران: علمي و فرهنگي.
24. مسعود، سعدسلمان (1339) ديوان. به‌تصحيح رشيد ياسمي. تهران: پيروز.
25. ¬مؤتمن، زين¬العابدين (1371) «نظرية نگارنده راجع به صائب». صائب و سبک هندي در گسترة تحقيقات ادبي. به‌کوشش محمدرسول درياگشت. تهران: قطره.
26. ميرصادقي، ميمنت (1376) واژه¬نامة هنر شاعري. چاپ دوم. تهران: کتاب مهناز.
27. نظامي، الياس‌بن‌يوسف (1389) هفت‌پيکر. تصحيح و شرح مجدد از بهروز ثروتيان. تهران: اميرکبير.
28. Cuddon, j.A., (1997) A Dictionary of literary Terms, Printed Hamadan, Fannavaran.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Discovery and Development of a Style-Making Figure. Persian Language and Literature 2017; 24 (81) :71-89
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-2750-fa.html

حقجو سیاوش، میرداررضایی مصطفی. کشف و تکامل صناعتی سبک‌ساز. زبان و ادبيات فارسی. 1395; 24 (81) :71-89

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-2750-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 24، شماره 81 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.13 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4645