[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) ::
جلد 31 شماره 95 صفحات 36-7 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ساختارگرایانه تصاویر یأس‌آلود و اضطراب‌آور در شعر «آخر شاهنامه» اثر مهدی اخوان‌ثالث
اسد آبشیرینی* 1، قدرت اله ضرونی2 ، رضا براتی2
1- دانشگاه شهید چمران اهواز ، a.abshirini@scu.ac.ir
2- دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (3419 مشاهده)
شعر «آخر شاهنامه» یکی از شعرهای درخشان مهدی اخوان‌ثالث است که تحت‌تأثیر کودتای 28 مرداد سال 32 رنگ یأس و اضطراب به خود گرفته است. زمینه‌ها و عوامل فردی و اجتماعی بسیاری در شکل‌گیری این دو مقوله به‌هم‌پیوسته عاطفی تأثیرگذارند، اما در شعر اخوان، شاید تأثیرگذارتر از مرگ نزدیکان، شکست نهضت ملی برخاسته از وقایعِ مربوط به نفت بود که یأس و اضطراب را در ذهن و روانِ شاعرِ شکست‌خورده معاصر نمایان کرد. شعر «آخر شاهنامه»، به‌جهت جنبه روایی، برخورداری از زبان کهن خراسانی، هنجارگریزی نحوی و ساختار منسجم آن، قابلیت بررسی با رویکردهای ادبی جدید و به‌ویژه نقد ساختارگرایانه را دارد. هدف این پژوهش، بررسی رابطه و ساختار تصاویر یأس‌آلود و اضطراب‌آور و نیز تقابل آنها با تصاویر شاد و امیدبخش در شعر «آخر شاهنامه» است؛ زیرا بررسی ساختار تصویر در این شعر، ما را در فهم دشواری­های شعر اخوان یاری می­رساند. روش این پژوهش تحلیلی‌ـ‌انتقادی است و در آن با استفاده از رویکرد نقد ساختاری تلاش شده است تصاویر اضطراب‌آور و یأس‌آلود این شعر در دو محور افقی و عمودی بررسی شود تا از این طریق علل انسجام آن با استفاده از دستاوردهای نقد ادبی واکاوی شود. یافته­های این پژوهش نشان می­دهد که اخوان در این شعر بیش از شصت‌وپنج تصویر یأس‌آلود و اضطراب‌آور را با استفاده از ابزارهای تصویرآفرینی، همچون کنایه، استعاره، تشبیه، نماد، متناقض‌نما و...، در دو محور هم‌نشینی و جانشینی به‌کار گرفته است تا از این طریق فضای پر از یأس و اضطرابِ دهه چهل را ترسیم کند.

 
واژه‌های کلیدی: ساختارگرایی، اخوان‌ثالث، «آخر شاهنامه»، اضطراب، یأس، تصویر یأس‌آلود
متن کامل [PDF 1122 kb]   (545 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شعر معاصر
فهرست منابع
1. اخوان‌ثالث، مهدي (1396). آخر شاهنامه. چاپ بيست‌وچهارم. تهران: زمستان.
2. اسکولز، رابرت (1398). درآمدي بر ساختارگرايي در ادبيات. چاپ چهارم. تهران: آگه.
3. امامي، نصرالله (1369). مرثيه‌سرايي در ادبيات فارسي. اهواز: جهاد دانشگاهي.
4. امامي، نصرالله (1385). مباني و روش‌هاي نقد ادبي. چاپ سوم. تهران: جامي.
5. ايگلتون، تري (1395). پيش‌درآمدي بر نظرية ادبي. چاپ نهم. تهران: مرکز.
6. برتنس، هانس (1384). مباني نظرية ادبي. تهران: ماهي.
7. پاينده، حسين (1398). نظريه و نقد ادبي جلد 1و2. چاپ دوم. تهران: سمت.
8. تودوروف، تزوتان (1398). بوطيقاي ساختارگرا. چاپ ششم. تهران: آگه.
9. حقوقي، محمد (1398). شعر زمان ما (اخوان). چاپ هجدهم. تهران: نگاه.
10. روزبه، محمدرضا (1389). شرح، تحليل و تفسير شعر نو فارسي. تهران: حروفيه.
11. سلدن، رامان (1372). راهنماي نظرية ادبي معاصر. تهران: طرح نو.
12. شفيعي‌کدکني، محمدرضا (1386). صور خيال در شعر فارسي. چاپ يازدهم. تهران: آگه.
13. شفيعي‌کدکني، محمدرضا (1391). موسيقي شعر. چاپ سيزدهم. تهران: آگه.
14. شفيعي‌کدکني، محمدرضا (1394). حالات و مقالات م.اميد. چاپ پنجم. تهران: سخن.
15. شفيعي‌کدکني، محمدرضا (1398). رستاخيز کلمات. چاپ پنجم. تهران: سخن.
16. صفوي، کورش (1382). پژوهشي دربارة باهم‌آيي واژگاني در زبان فارسي. متن‌پژوهي ادبي. شمارة 18: 276-288.
17. علوي‌مقدم، مهيار (1381). نظريه‌هاي نقد ادبي معاصر. چاپ دوم. تهران: سمت.
18. فتوحي، محمود (1397). بلاغت تصوير. چاپ پنجم. تهران: سخن.
19. فخری، سهيلا (1390). نقد و تحليل مضامين يأس‌آلود در شعر فروغ فرخزاد و اخوان‌ثالث. پايان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه محقق اردبيلی.
20. محمدی، آرزو (1396). بررسی ساختار لفظی و معنايی قصايد و قطعات ارغنون اخوان‌ثالث. پايان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه کردستان.
21. محمدي آملي، محمدرضا (1398). آواز چگور. چاپ پنجم. تهران: ثالث.
22. مکاريک، ايرنا ريما (1385). دانشنامة نظريه‌هاي ادبي معاصر. چاپ دوم. تهران: آگه.
23. نجفي، ابوالحسن (1371). مباني زبان‌شناسي و کاربرد آن در زبان فارسي. چاپ دوم. تهران: نيلوفر.
24. نوري، علي؛ کنجوري، احمد (1390). معنا، زبان و تصوير در شعر «آخر شاهنامه» از مهدي اخوان‌ثالث (م. اميد). پژوهش زبان و ادبيات فارسي. شمارة 22: 113-145.
25. هليدي، مايکل؛ حسن، رقيه (1393). زبان، بافت و متن. ترجمة محسن نوبخت. تهران: سياهرود.
26. Akhavān, Sāles, Mehdi (2017). The end of Shāhnāmeh. 24th edition. Tehrān: Zemestān. [in Persian]
27. Alavi Moghadam, Mahyār (2002). Theories of contemporary literary criticism. 2nd edition. Tehrān: Samt. [in Persian]
28. Bertens, Hans (2005). Basics of literary theory. Tehrān: Māhi. [in Persian]
29. Eagleton, Terry (2016). An introduction to literary theory. 9th edition. Tehrān: Markaz. [in Persian]
30. Emāmi, Nasrullah (1990). Elegy in Persian literature. Ahvāz: Jihād. [in Persian]
31. Emāmi, Nasrullāh (2006). Basics and methods of literary criticism. 3rd edition. Tehrān: Jāmi. [in Persian]
32. Fakhri, Soheilā (2011). Criticism and analysis of desperate themes in the poetry of Forough Farrokhzad and the Akhavān, Sāles. Master's thesis. Mohaghegh Ardabili University. [in Persian]
33. Fotouhi, Mahmoud (2018). Rhetoric of Image. 5th Edition. Tehrān: Sokhan. [in Persian]
34. Halliday, Michael; Hassan, Ruqiyah (2014). Language, texture and text. Translated by Mohsen Nobakht. Tehrān: Siāhroud. [in Persian]
35. Hoqouqi, Mohammad (2019). The poetry of our time (Akhavān). 18th edition. Tehrān: Negāh. [in Persian]
36. Makarik, Irena Rima (2006). Encyclopaedia of contemporary literary theories. 2nd edition. Tehrān: Āgāh. [in Persian]
37. Mohammadi Āmoli, Mohammad Rezā (2019). Āvāz-e Chagour. 5th Edition. Tehrān: Sāles. [in Persian]
38. Mohammadi, Ārezu (2017). Examining the verbal and semantic structure of the poems and fragments of the Arganon of the Akhavān, Sāles , Master's thesis, University of Kurdistan. [in Persian]
39. Najafi, Abulhasan (1992). The basics of linguistics and its application in Persian language. 2nd edition. Tehrān: Niloufar. [in Persian]
40. Nouri, Ali; Kanjoori, Ahmad (2011). Meaning, language and imagery in the poem "The end of Shahnameh" by Mehdi Akhavān Sāles (M. Omid). Persian language and literature research. No. 22: 113-145. [in Persian]
41. Pāyandeh, Hossein (2019). Literary theory and criticism, 2volumes. 2nd edition. Tehrān: Samt. [in Persian]
42. Rouzbeh, Mohammad Rezā (2010). Description, analysis and interpretation of modern Persian poetry. Tehrān: Horoufiyeh. [in Persian]
43. Scoles, Robert (2019). An introduction to structuralism in literature. 4th edition. Tehrān: Āgāh.[in Persian]
44. Selden, Raman (1993). A reader's guide to contemporary literary theory. Tehrān: Tarh-e now. [in Persian]
45. Shafii-Kadkani, Mohammad Reza (2007). Figures of speech in Persian poetry. 11th edition. Tehrān: Āgāh. [in Persian]
46. Shafii-Kadkani, Mohammad Rezā (2012). Mousiqi-e sher (Poetry Music). 13th edition. Tehrān: Āgāh. [in Persian]
47. Shafii-Kadkani, Mohammad Rezā (2015). Hālāt & Mqāmāt-e M. Omid (Akhavān Sāles's Statuse and Life). 5th Edition. Tehrān: Sokhan. [in Persian]
48. Shafii Kadkani, Mohammad Rezā (2019). Resurrection of words. 5th Edition. Tehrān: Sokhan. [in Persian]
49. Safavi, Kourosh (2003). A Survey of Lexical Collocation in Persian Language. Literary Text Research. No. 18: 276-288. [in Persian]
50. Todorov, Tzvetan (2019). Structural Boutique. 6th edition. Tehrān: Āgāh. [in Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abshirini A, Zarouni Q, Barati R. A Structuralist Investigation of Despairing and Anxiety- Provoking Images in the Poem Akhar-e Shahnameh by Mehdi Akhavan Sales. Persian Language and Literature 2023; 31 (95) :7-36
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4210-fa.html

آبشیرینی اسد، ضرونی قدرت اله، براتی رضا. بررسی ساختارگرایانه تصاویر یأس‌آلود و اضطراب‌آور در شعر «آخر شاهنامه» اثر مهدی اخوان‌ثالث. زبان و ادبيات فارسی. 1402; 31 (95) :7-36

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4210-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666