:: سال 25، شماره 83 - ( مقالات منتشر شده 1396 ) ::
جلد 25 شماره 83 صفحات 247-231 برگشت به فهرست نسخه ها
سنجش نگرش دانشجویان به دو شعر از فروغ فرخزاد و احمد شاملو
علیرضا قلی‌فامیان 1، سعید کریمی قره‌بابا2
1- دانشگاه پیام نور ، famianali@pnu.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (3975 مشاهده)
با وجود تدریس متون ادبی در مدرسه‌‎ها و دانشگاه‌ها، تاکنون نگرش دانش‌آموزان و دانشجویان ایرانی به آثار ادبی بررسی نشده است. محققان پژوهش حاضر با آگاهی از این خلأ پژوهشی و با رویکردی توصیفی‌ـ‌تحلیلی به مطالعه نگرش دانشجویان به نمونه‌هایی از شعر معاصر فارسی پرداخته‌اند. با الهام از چارچوب نظری والا (۲۰۱۱) سه مفهوم ارزیابی (سطح کیفی)، فهم‌پذیری (میزان پیچیدگی) و تأثیرگذاری درنظر گرفته شد و پس از انتخاب شعر «پرنده مردنی است» از فروغ فرخزاد و شعر «محاق» از احمد شاملو پرسش‌نامه‌ای مبتنی بر سه مفهوم پیش‌گفته طراحی شد. ۱۲۰ دانشجو دو شعر ذکرشده را مطالعه کردند و به پرسش‌های پرسش‌نامه پاسخ دادند. یافته‌های پژوهش نشان داد که ازنظر آزمودنی‌ها سطح کیفی دو شعر از سطح مطلوب بالاتر است، هردو شعر قابل‌فهم‌اند و تا اندازه‌ای مبین احساسات آنان هستند. تحلیل یافته‌های مبتنی بر متغیر جنسیت حاکی از آن است که نگرش زنان و مردان درخصوص سطح کیفی و تأثیرگذاری دو شعر تقریباً مشابه است، اما درباره عامل فهم‌پذیری تفاوت بارزی مشاهده شد، به‌طوری‌که آزمودنی‌های زن هردو شعر را پیچیده‌تر دانستند. آزمودنی‌ها «تنهایی» و «خفقان» را به‌ترتیب به مفاهیم محوری دو شعر فرخزاد و شاملو معرفی کردند. محققان بر این‌ باورند که سنجش نگرش اهل زبان به آثار ادبی می‌تواند، درکنار کمک به برنامه‌ریزی آموزش ادبیات در سطوح آموزشی مختلف، عرصه جدیدی را در مطالعات میان‌رشته‌ای با محوریت زبان و ادبیات فارسی باز کند.
 
واژه‌های کلیدی: نگرش، ارزیابی، فهم‌پذیری، تأثیرگذاری، شعر
متن کامل [PDF 310 kb]   (1252 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. براهني، رضا (1380) طلا در مس. تهران: زرياب.
2. جوادي‌يگانه، محمدرضا و مريم کاظمي (1390) «نگرش دانشجويان به خواندن رمان جدي». نقد ادبي. سال سوم. شمارة 13: 23-47.
3. پورنامداريان، تقي (1381) سفر در مه، تأملي در شعر احمد شاملو. تهران: نگاه.
4. حقوقي، محمد (1368) احمد شاملو؛ شعر زمان 1. تهران: نگاه.
5. ــــــــ (1381) فروغ فرخزاد؛ شعر زمان 4. چاپ هفتم. تهران: نگاه.
6. شاملو، احمد (۱۳۹۲) ابراهيم در آتش. تهران: نگاه.
7. فرخزاد، فروغ (۱۳۸۷) مجموعه شعرهاي فروغ فرخزاد. تهران: نيکا.
8. موسوي‌گرمارودي، سيدعلي (1393) «شاعري در تصرف شعر؛ نگاهي به شعرهاي آييني سيدحسن حسيني». روزنامة اطلاعات. شمارة 26042 (پنج‌شنبه دوم آذر).
9. Bruner, J. (1986) Actual minds, possible worlds. Cambridge, MA: Harvard University Press.
10. Fleming, M. (1992) "Pupil's perceptions of the nature of poetry". Cambridge Journal of Education, 22.1: 31-41. [DOI:10.1080/0305764920220104]
11. Harker, W.J. (1994) "Plain sense and poetic significance: Tense-grade readers reading two poems", Poetics, 22: 199-218. [DOI:10.1016/0304-422X(94)90005-1]
12. Kelly, A. (2005) "Poetry? Of course we do it. It's in the National Curriculum" Primary children's perception of poetry. Literacy, November: 129-134. [DOI:10.1111/j.1467-9345.2005.00410.x]
13. Peskin, J. (2007) "The genre of poetry: secondary school students' conventional and interpretive operations", English in Education, Vol. 41, No. 3: 20-36. [DOI:10.1111/j.1754-8845.2007.tb01162.x]
14. Tarleton, R. (1983) "Children's thinking and poetry". English in Education, 17.3: 36-46. [DOI:10.1111/j.1754-8845.1983.tb00483.x]
15. Vala, J. (2011) "Exact research on the reception of poetry". Procedia- Social and Behavioural Sciences 29: 520-527. [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.11.270]
16. Vala, J. (2014) "Prévert's poem Breakfast in the reception of young readers". Procedia-Social and Behavioral Sciences. 112: 277-283. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.1165]
17. Vala, J., Marešová, H. (2014) "The comparison of reception of selected poems by students from varies schools". Procedia- Social and Behavioral Sciences 112: 248-289. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.01.1166]
18. Weinburgh, M. (1995) "Gender differences in student attitudes towards science: A meta-analysis of the literature from 1970-1991". Journal of Research in Science Teaching, Vol. 32, No. 4: 387-398. [DOI:10.1002/tea.3660320407]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 25، شماره 83 - ( مقالات منتشر شده 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها