Persian Language and Literature
زبان و ادبيات فارسی
Persian Language and Literature
Literature & Humanities
http://jpll.khu.ac.ir
1
admin
2476-6925
2476-6941
10.61186/jpll
fa
jalali
1396
6
1
gregorian
2017
9
1
25
82
online
1
fulltext
fa
کنشهای گفتاری پنجگانه در شعر «صدای پای آب» سپهری
The Five-Speech Acts in the Sepehri’s "Seday-e Pay-e Aab"
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-family:nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">یکی از دیدگاههای تحلیل متن، که براساس آن میتوان مفاهیم بلاغی و ادبی را در واحدهای کوچک زبانی (جمله) بررسی کرد، نظریه فلسفه زبانی «کنش گفتار» است. مقاله حاضر شعر «صدای پای آب» سهراب سپهری را براساس این نظریه تحلیل میکند. این شعر براساس الگوی اصلاحشده کنشهای گفتاری پنجگانه جی. آر. سرل، و سه شیوه <em>تأثیرگذاری نگارنده</em> بررسی شده است. پس از تبیین اصطلاحات و اصول نظریه کنش گفتار و تبیین مفهوم سه شیوه تأثیرگذاری متناسب با این نظریه، ذیل هرکدام از کنشهای پنجگانه (اظهاری، ترغیبی، تعهدی، عاطفی و اعلامی)، جملههایی از شعر جهت نمونه بررسی شده است. سپهری کنشهای اظهاری و عاطفی را در همه بندهای شعر، و کنش ترغیبی را در بیش از نیمی از بندها انجام داده، اما کنش تعهدی و اعلامی را در هیچکدام از بندها انجام ندادهاست. شاعر برای شدتبخشیدن به تأثیر سخنش، از قابلیتهایی نظیر تکرار کنشها، تشدید کنشها و پیوند کنشها استفاده کردهاست. سپهری ازطریق کنشهای اظهاری، ترغیبی و عاطفی، گذشته و حال جهان را شرح و نقد میکند و نیز با ارائه نوعی بینش شاعرانه و تبیین جهان آرمانیاش، مخاطب را به سبک خاصی از زندگی ترغیب میکند و در این راه از سه شیوه تأثیرگذاری بهصورت خلاقانه استفاده میکند. سپهری بهدلیل ویژگیها و کاربردهای خاص کنش تعهدی و اعلامی نتوانسته است از آنها در این شعر استفاده کند. </span></span>
The language philosophy theory of “speech acts” is one of the text analysis theories on the basis of which we can analyze rhetorical and literary concepts in smaller linguistic units (utterances). This article analyzes Sepehri’s "Seday-e Pay-e Aab" according to this theory. This poem has been analyzed according to the revised model of J. R. Searle’s five “speech acts," and the author’s three affective methods. After defining the expressions and the principles of the speech act theory and specifying the concept of the three effective methods in line with this theory, under each of the five acts (assertive, directive, commissive, expressive, declarative), some examples of the lines of the poem have been analyzed. Sepehri has used assertive and expressive acts in all the parts, directive act in most of the parts, but no commisive or declarative acts in any parts of the poem. To intensify the effects of his words, the poet has used strategies like repetition, intensification, and linking of the acts in his poetry. Using the directive, assertive and expressive speech acts, on the one hand, Sepehri describes and criticizes the past and present of the world; on the other hand, by delivering his poetic view and his ideal world, he coaxes his readers into living a specific lifestyle. To achieve this, he uses three affective methods creatively. Due to the specific features and applications of commisive and declarative acts, Sepehri has not been able to use them in this poem.<br>
جهانبینی آرمانی شاعر, نظریه کنش گفتار, کنشهای گفتاری پنجگانه, آستن, سرل, سپهری, «صدای پای آب»
The Poet’s Idealistic Worldview, Speech Act Theory, Five Speech Acts, Austin, Searle, Sepehri, "Seday-e Pay-e Aab’
241
258
http://jpll.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-1039-1&slc_lang=fa&sid=1
Hamid
Abdollahian
حمید
عبداللهیان
abdollahian2002@yahoo.com
10031947532846004315
10031947532846004315
Yes
Arak University
دانشگاه اراک
Ali Asghar
Bagheri
علیاصغر
باقری
aliasghar.bagheri@gmail.com
10031947532846004316
10031947532846004316
No
دانشگاه مشهد