[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تصویرهای توحیدی در حدیقه‌الحقیقه و مثنوی
محمدحسین بیات*1، فریبا جباری2
1- دانشگاه علامه طباطبایی ، dr.bayat60@yahoo.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (25 مشاهده)
آموزش مباحث توحیدی و تلاش برای درک مفاهیم غامض معرفتی همواره دغدغه اندیشمندان بوده است. با وجود بن‌مایه‌های مشترک در تعالیم توحیدی، دست‌یابی به مفاهیم غنی برای همگان میسر نیست و چه‌بسا در ادراک معانی تناقض‌هایی پدید آید. حدیقه‏الحقیقه و مثنوی از جمله متون تعلیمی هستند که از صورخیال برای بیان مفاهیم توحیدی بهره برده‌اند. در این نوشتار، سبک تعلیمی سنایی و مولانا در آموزش مفاهیم توحیدی و نحوه برخورداری این دو عارف از صورخیال از دیدگاه هرمنوتیک کُربنی بررسی شده است. زبان توحیدی مثنوی و حدیقهالحقیقه تقریباً یک‌دست است، اما سنایی در طرح کلیات و در سطح عالی به بیان توحید پرداخته و مولانا بیشتر وارد جزئیات مفاهیم توحیدی شده است. تصویرهای حدیقه‏الحقیقه بیشتر در محور افقی طراحی شده، اما در مثنوی مولانا، در محور عمودی نیز تصاویر بسیاری یافت می‌شوند. مولانا گاه نمادهای سنایی بهره برده و در بسیاری از موارد با نمادهایی کاملاً ابتکاری به آموزش مفاهیم توحیدی پرداخته است. تصویرهای توحیدی هردو عارف ترکیبی از آموزه­های فلسفی و نمادهای شهودی عرفانی در هرمنوتیک کربنی است. برخورداری از شکل ترسیمی حروف (سمبولیسم الفبایی) و تشبیه به حروف در هردو اثر مشترک است. 
 
واژه‌های کلیدی: توحید، تصاویر توحیدی، هرمنوتیک کربنی، شعر عرفانی، حدیقهالحقیقه سنایی، مثنوی
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نظریه های ادبی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print



برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319