[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Publication statistics::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Publication Information
ju Publisher
Kharazmi University
ju Managing Director 
Nasergholi Sarli
ju Editor-in-Chief
Habib-Allah Abbasi
ju Manager
Zahra Saberi
ju In charge of the Site
Tahereh sadate Mirahmadi

EISSN 24766941
..
Indexing Databases

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
  AWT IMAGE 

   

..
Social Networks
   
..
:: Volume 32, Issue 97 (1-2025) ::
Persian Language and Literature 2025, 32(97): 39-71 Back to browse issues page
A Comparative Study of Tree Images in Sohrab Sepehri’s Paintings and Poems from the Perspective of Panofsky’s Iconology
Gholâm Rezâ Pirouz * 1, Hourâ Âdel2 , Gharib Rezâ Gholâmhosseinzâdeh3 , Fattâneh Mahmoudi3
1- University of Mâzandarân , g.pirouz@umz.ac.ir
2- University of Mâzandarân & University of Mâzandarân
3- University of Mazandarân
Abstract:   (2779 Views)
Poetry and painting are two different paths for creating works of art, and their close relationship has always been of interest to art history researchers and literary critics. Sohrab Sepehri is an artist who tested his taste in both poetry and painting. Therefore, using purposive sampling of Sepehri’s paintings of trees and his Hasht Ketab (Eight Books) poems, and based on Panofsky’s theory of iconology, the present research is a comparative study of these works. It focuses on the images of trees in his poetry and painting to analyze and explain various structural and semantic aspects of common icons to discover the characteristics and connections between his poetic world and his art of painting. The current research tries to answer the questions of why and how the tree image acts differently in the two linguistic and visual systems. Sepehri’s approach to the ‘tree image’ in both poetry and painting is contrasting in such concepts as dynamism and staticity, life and death, rootedness and rootlessness, fertility and infertility, openness and closure, and disconnection and connection, while it is sometimes approaching in themes such as strangeness and the sense of suspense. The results showed that Sepehri is under the influence of the paradigm of modern Iranian painting in drawing the image of the tree and its space, in which the space is mainly contracted, dark, and desperate. Hence, the trees in his works move in the direction of disconnection from the world and the essence of existence which can be an allegory of Sepehri’s objective world. However, the image of the tree in his poems is in line with the dominant common concepts - a symbol of growth, freshness, and vitality - which is far from the rhetorical signs and the uncommon domain of connotation in Persian literature. It is, in a way, an explanation of the ideal world of the poet. 


 
Keywords: Comparative studies, Panofsky’s iconology, poetry, painting, tree, Sohrab Sepehri
Full-Text [PDF 528 kb]   (30 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: ادبیات تطبیقی
References
1. ابوالقاسمی، محمد‌رضا (1391). دائوئیسم و نقاشی منظرة چینی. مطالعات تطبیقی هنر. سال دوم. شمارة 3: 19-34.
2. احمدی، بابک (1388). ساختار و تأویل متن. تهران: مرکز.
3. احمدی، بابک (1400). از نشانه‌های تصویری تا متن. تهران: مرکز.
4. اخوان‌ثالث، مهدی. (1382). از این اوستا. تهران: زمستان.
5. امدادیان، یعقوب؛ آقایی، احسان (1390). روزنه‌ای به رنگ: مروری بر آثار نقاشی سهراب سپهری. تهران: مؤسسة توسعة هنرهای تجسمی معاصر.
6. انوشيرواني، عليرضا؛ آتشي، لاله (1391). تحليل تطبيقي و بینا‌رشته‌ای شعر و نقاشي در آثار سهراب سپهری. جستارهای زبانی. دورۀ سوم. شمارۀ1 (پیاپی 9): 1-24.
7. حافظ، شمس‌الدین‌محمد (1362). دیوان. تصحیح پرویز ناتل خانلری. تهران: خوارزمی.
8. حیدری، علی؛ دانیاری، کیانوش (1397). تحلیل اشعار سهراب سپهری ازمنظر هستی‌شناسی هایدگر. زبان و ادبيات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال بیست‌وششم. شمارۀ 84: 97-113.
9. خانی، شهین (1391). جایگاه نیروی مؤنث در اساطیر. پیکره. دورۀ یکم. شمارة 1: 29-40.
10. دوبوکور، مونیک (1373). رمزهای زنده‌جان. ترجمة جلال ستاری. تهران: مرکز.
11. رسمی، سکینه (1389). هم‌پیوندی درخت و اشراق و بازتاب آن در شعر سهراب سپهری. زبان و ادب فارسی دانشگاه تبریز. دورۀ پنجاه‌وسوم. شمارة 220: 43-65.
12. زارعی، بدریه (1397). درخت از اسطوره تا قصه: بررسی بن‌مایه‌های اساطیری افسانه‌های هرمزگان. تهران: تیسا.
13. زهره‌وند، سعيد؛ مسعودي، مرضيه (1392). نشانه‌های كيهاني در شعر و نقاشي سهراب سپهري. جستارهای ادبی. دورۀ چهل‌وششم. شمارة 1 (پیاپی180): 125-158.
14. سپهری، سهراب (1401). هشت‌کتاب. تهران: دیوار.
15. سعدی (1342). غزلیات. تصحیح محمد‌علی فروغی. تهران: اقبال.
16. شفیعی‌کدکنی، محمد‌رضا (1383). صورخیال در شعر فارسی. تهران: آگاه.
17. شکراللهی، سمیرا (1393). تأثیر نقاشی در هشت‌کتاب سهراب سپهری. پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد. دانشکدة ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
18. شعیری، حمید‌رضا و همکاران (1400). تخریب لنگرهای کنشی معنا: تحلیل تلاطم شوشی در گفتمان ادبی؛ مطالعة موردی: این سگ می‌خواهد رکسانا را بخورد. ادبیات پارسی معاصر. سال یازدهم. شمارة 1(پیاپی 2): 181-205.
19. طاهری، علیرضا؛ کشتی‌آرا، مهرداد (1400). بازنمایی درختان مقدس و اسطوره‌ای اسلامی در نگارگری (زقوم، طوبی، سدرةالمنتهی). نگارینة هنر اسلامی. دورۀ هشتم. شمارة 22: 5-18.
20. عبداللهیان، حمید؛ باقری، علی‌اصغر (۱۳۹۶). کنش‌های گفتاری پنج‌گانه در شعر «صدای پای آب» سپهری. زبان و ادبيات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال بیست‌وپنجم. شمارة ۸۲: 241-258.
21. عبدی، ناهید (1387). بررسی تحلیلی نگارگری ایران در مکاتب هرات و تبریز از منظر آیکونوگرافی. رسالة دکتری. دانشکدة هنر. دانشگاه تهران.
22. عبدی، ناهید (1391). درآمدی بر آیکونولوژی: نظریه‌ها و کاربردها. تهران: سخن.
23. فتوحی، محمود (1381). تصویر خیال. نشریة دانشکده ادبیات و علوم انسانی تبریز. دورة چهل‌وپنجم. شمارة 85: 134-103.
24. فتوحی، محمود (1389). بلاغت تصویر. تهران: سخن.
25. فروغی، محمد‌علی (1342). غزلیات سعدی. تهران: اقبال.
26. فیتس‌جرالد، چارلز پاتریک (1367). تاریخ فرهنگ چین. ترجمة اسماعیل دولتشاهی. تهران: علمی و فرهنگی.
27. کاظم‌پور، زیبا (1396). شناسایی مفاهیم و ریشه‌های نقوش دست‌بافت‌های معاصر گیلان برمبنای آیکونولوژی. رسالة دکتری. دانشکدة هنر. دانشگاه شاهد.
28. نیکویی، علی‌رضا و همکاران (1392). رهيافت ميان‌فرهنگي به گياه و درخت در اساطير و ادبيات. ادب‌پژوهی. شمارة 23: 9-33.
29. وارنر، رکس (1400). دانشنامة اساطیر جهان. ترجمة ابوالقاسم اسماعیل‌پور مطلق. تهران: هیرمند.
30. ولک، رنه (1399). تاریخ نقد جدید. ترجمۀ سعید ارباب‌شیرانی. تهران: نیلوفر.
31. Gombrich, Ernst Hans (1981). Image and code: Scope and limits of conventionalism in pictorial representation. Michigan: Horace H. Rackham School of Graduate Studies.
32. Mitchell, W. T. (2013). Iconology: image, text, ideology. Chicago: University of Chicago Press.
33. Panofsky, Erwin (1955). Meaning in the visual arts. Chicago: University of Chicago press.
34. Taylor, Paul (2025). How Images Mean: Iconography and Meta-Iconography. london: Paul Holberton Publishing.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pirouz G R, Âdel H, Gholâmhosseinzâdeh G R, Mahmoudi F. A Comparative Study of Tree Images in Sohrab Sepehri’s Paintings and Poems from the Perspective of Panofsky’s Iconology. Persian Language and Literature 2025; 32 (97) :39-71
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4363-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 32, Issue 97 (1-2025) Back to browse issues page
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4666