[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 27، شماره 86 - ( 4-1398 ) ::
جلد 27 شماره 86 صفحات 179-193 برگشت به فهرست نسخه ها
روش‌های اقناع مخاطب در گلستان سعدی
امید مجد1، شفق غلامی شعبانی2
1- دانشگاه تهران ، Majdomid@ut.ac.ir
2- دانشگاه الزهراء
چکیده:   (495 مشاهده)
متون حکمی و تعلیمی بخش وسیعی از ادبیات فارسی را تشکیل می­دهند. بدون‌شک، اگر «القای ذهنیتی خاص به مخاطب و کوشش برای اقناع و تسخیر ذهن او» مهم­ترین هدف این متون نباشد، یکی از مهم­ترین اهداف آنها خواهد بود؛ بدین‌معنا که شاعر یا نویسنده این متون می­کوشد تا با مجاب‌کردن خواننده از نظر فکری، او را به سمت‌وسویی که دل‌خواه نویسنده است بکشاند. روش تحقیق حاضر کتابخانه‌ای و آماری است. این مقاله با بررسی گلستان سعدی، شیوه­های مختلف «تسخیر ذهن خواننده» را استخراج و استنباط و آنها را ذیل چهار دسته کلی و نُه زیرشاخه فرعی تقسیم کرده است که بیشترین بسامد آماری در روش­های اقناع مخاطب در گلستان، با 30درصد، از آنِ استدلال و سپس تمثیل با بسامد 6/26 درصد است که دو بعد  استدلالی و ادبی ذهن ایرانیان را نشان می‌دهد.
 
واژه‌های کلیدی: متون حکمی و تعلیمی، اقناع مخاطب، ذهن مخاطب، گلستان سعدی
متن کامل [PDF 213 kb]   (67 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. قرآن کريم
2. ارسطو (1371) فن خطابه. ترجمة پرخيده ملکي. تهران: اقبال.
3. اميرکاوه، سعيد و شعيب اسلامي (1395) «روش اقناع مخاطب در نهج¬البلاغه». پژوهش‌هاي اجتماعي اسلامي. سال بيست‌ودوم. شمارة 3. پياپي 110: 175-214.
4. پاشاصالح، علي (1383) آداب سخن (بحث مختصري از اصول فن خطابه در غرب و روش‌هاي تازة مباحثه از نظر روان‌شناسي). چاپ دوم. تهران: دانشگاه تهران.
5. جاويد، عليرضا (1390) «فوکو و نقد خرد مدرن». اطلاعات حکمت و معرفت. شمارة 9: 51-56.
6. حسينی پاکدهی، علی (1381) مبانی اقناع و تبليغ. تهران: آن.
7. خندان، علي‌اصغر (1381) کتاب مغالطات. قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.
8. ديکسون، پيتر (1389) خطابه. ترجمة حسن افشار. تهران: مرکز.
9. سعدي (1381) گلستان. تصحيح غلامحسين يوسفي. چاپ ششم. تهران: خوارزمي.
10. شريف، رضي‌الدين (1384) نهج¬البلاغه. ترجمة جواد فاضل خوي. تهران: راهروان قلم.
11. متولي، کاظم (1384) افکار عمومي و شيوه¬هاي اقناع. تهران: بهجت.
12. معين، محمد (1383) فرهنگ فارسی. جلد 1. چاپ بيست‌و سوم. تهران: اميرکبير.
13. مکارم شيرازی، ناصر (1380) تفسير نمونه. جلد 13. چاپ سی‌ودوم. تهران: دارالکتب الاسلاميه.
14. مؤذني، علي¬محمد و محمد احمدي (1393) «درآمدي بر فرآيند جايگاه اقناع در فن خطابه و مطالعات ادبي». پژوهشنامة نقد ادبي و بلاغت. سال سوم. شمارة 2: 93-111
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majd O, Gholami Shabani S. Methods of Persuading the Reader in Golestan by Saadi. دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسی. 2019; 27 (86) :179-193
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3573-fa.html

مجد امید، غلامی شعبانی شفق. روش‌های اقناع مخاطب در گلستان سعدی. دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی. 1398; 27 (86) :179-193

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3573-fa.html



سال 27، شماره 86 - ( 4-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه زبان و ادبیات فارسی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3977