[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) ::
جلد 31 شماره 95 صفحات 232-209 برگشت به فهرست نسخه ها
تجمیع هرمنوتیک تلفیقی در قاب تصویر با تکیه بر شعر «بی‌دل» مهدی اخوان‌ثالث
راشین مبشری 1، حسین حسن‌پور آلاشتی2 ، فاطمه جمالی3
1- دانشگاه مازندران ، rashinmobasheri@gmail.com
2- دانشگاه مازندران
3- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1922 مشاهده)
هر شاخه از هرمنوتیک همچون برشی از واقعیت است. هرمنوتیک تلفیقی ما را با بخش بزرگ‌تری از واقعیت مواجه می‌کند. ازآنجاکه تصویر نسبت به متن حجم بیشتری از اطلاعات را در خود جای می‌دهد، در هرمنوتیک تلفیقی با استفاده از ظرفیت‌های تصویر، می‌توان عناصر مربوط به تحلیل مؤلف، متن و مخاطب را در فضایی تعاملی با هم ادغام کرد و در قالب یک تصویر به‌نمایش گذاشت. در مقاله حاضر، براساس رویکرد هرمنوتیک تلفیقی، که ابتدا به بررسی عناصر متن و احوال مؤلف می‌پردازد و سپس با استفاده از تحلیل‌های روان‌شناختی به‌دنبال مصداق خارجی عناصر متن در زندگی و احوال مؤلف است، شعر «بی‌دل» مهدی اخوان‌ثالث بررسی شد. در این بررسی مشخص شد که تصاویر عمق برپایه تصاویر اثباتی از طریق قابلیت تجسم (تجسم آزادی در کبوتر) به‌کار گرفته ‌شده است. تصویر عمق به‌معنای استفاده از وجوه ثانویه کلمات و تصویر اثباتی به مفهوم تلاش مؤلف برای بیان نظر خود و همراه‌‌کردن مخاطب است. به‌لحاظ ساختار تصویرپردازی، «کبوتر»، «خون»، «برج»، و «گمشده»، به‌‌منزله تصویر مرکزی در کانون قرار دارد که با استفاده از توصیف و نیز با بهره‌گیری از نمادپردازی، تصاویر شعری با استخدام معنای ثانویه کلمات خلق ‌شده‌اند. این تصاویر، با توجه به وزن مضارع مسدس اخرب مکفوف، لحنی تغزلی دارد. همچنین، این شعر به‌لحاظ کارکرد، سیاسی و اجتماعی است و همچون یک بیانیه انتقادی، ناامیدی جامعه واپس‌زده در اثر کودتا را به‌تصویر کشیده است. این شعر از تصویر سینمایی بهره می‌گیرد؛ چراکه دارای روایت داستانی و غنای تصویری به‌جهت بهره‌گیری از معنای ثانویه کلمات است. درواقع، شاعر با استفاده از نمادپردازی و معنای ثانویه کلمات، سعی دارد مخاطب را با نیت خود، که موضع‌گیری درباب یک واقعه تاریخی، سیاسی، و اجتماعی است، همراه کند.
واژه‌های کلیدی: اخوان‌ثالث، «بی‌دل»، هرمنوتیک تلفیقی، تصویر، طرح‌واره
متن کامل [PDF 828 kb]   (323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نظریه های ادبی
فهرست منابع
1. احمدي، بابك (1380). ساختار و تأويل متن. تهران: مركز.
2. اخوان‌ثالث، مهدي (1384). آخر شاهنامه. تهران: زمستان/ مرواريد.
3. ايگلتون، تری (1380). پیش‌درآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عباس مخبر. تهران: مرکز.
4. پاشايي، عسگری (1373) از زخم قلب... تهران: چشمه.
5. پالمر، ريچارد (1377) علم هرمنوتيك. ترجمة محمدسعيد حنايي كاشاني. تهران: هرمس.
6. پاینده، حسین (1387). نقد شعر آی آدم‌ها سرودة نیمایوشیج از منظر نشانه‌شناسی. نامة فرهنگستان. شمارة 4 (40): 95-113.
7. حسن‌پور، محمد (1393). هرمنوتيک عکس به‌مثابة متن. مشهد: ترانه.
8. حسن‌پور، محمد و همکاران (1395). ماهيت دور هرمنوتيکي فهم در زيباشناسي تأويل عکس. باغ نظر. سال سيزدهم. شمارة 44: 5-14.
9. روزبه، محمدرضا (1381). ادبيات معاصر ايران. تهران: روزگار.
10. ژولي، مارتين (1399). درآمدي بر تحليل تصوير. ترجمة مینو خانی و مصطفی گودرزی. تهران: همای هنر.
11. سنگري، محمدرضا (1386). پرسه در ساية خورشيد. تهران: لوح‌زرين.
12. سيوطی‌شافعی، جلال‌الدین (1395). الاتقان فی علوم القرآن. ترجمة سیدمهدی حائری قزوینی. تهران: امیرکبیر.
13. شمس لنگرودي (1378). تاريخ تحليلي شعر نو. جلد دوم. تهران: توس.
14. مبشری، راشین (1399). طرحوارة نمایشی-نقاشی در شعر معاصر فارسی. رسالة دکتری به راهنمايي حسین حسن‌پور آلاشتی. دانشکدة علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه مازندران.
15. محمدرضايي، محمد (1379). نگاهي به هرمنوتيک. قبسات. شمارة 17: 3-11.
16. واعظي، احمد (1380). درآمدي بر هرمنوتيک. تهران: مؤسسة فرهنگي دانش و انديشة معاصر.
17. Barthes, Roland (1977). Image-Music-Text. New York: Hill and Wang.
18. Bruns, Gerald (1992). Hermeneutics: Ancient and Modern. New Haven: Yale University Press.
19. Eagleton, T. (1996). Literary theory: An introduction (2nd ed.). Oxford: Blackwell Publishing.
20. Iedema, Rick. (2001). Analysing film and television: a social semiotic Account of Hospital: An unhealthy Business, in Handbook of visual Analysis, Edited by Theo van Leeuven and Carey Jewwitt. Sage Publication.
21. Kress, G and Van Leeuwn, T (1996). Reading Images: The Grammar of visual Design, Routledge.
22. Langacker, R. W. (1987). Foundations of Cognitive Grammar. Vol 1, Theoretical Prerequisites, Stanford CA: Stanford University Press.
23. Wilson, Barrie (1990). Hermeneutical Studies. Lewiston: The Edwin Mellen Press.
24. Ahmadi, Bābak (2001). Text structure and interpretation. Tehrān: Rouznegār. [In Persian]
25. Akhavān Sāles, Mahdi (2005). The end of Shāhnāmeh. Tehrān: Zemestān/ Morvārid. [In Persian]
26. Hassanpour, Mohammad (2013). Hermeneutics of photo as text. Mashhad. Tarāneh. [In Persian]
27. Hassanpour, Mohammad et al. (2015). The Nature of Hermeneutics understanding in Aesthetics of photo Interpretation. Bāq-e nazar. No. 44: 5-14. [In Persian]
28. Julie, Martin (2019). An introduction to image analysis. Translated by Minou Khāni and Mustafā Goudarzi. Tehrān: Homāy-e Honar. [In Persian]
29. Mobasheri, Rāshin (2021). Dramatic-painting schema in contemporary Persian poetry. PhD Thesis, Faculty of Social and Humanities, Māzandarān University. Superviser: Hossein Hassanpour Ālāshti. [In Persian]
30. Muhammad Rezāei, Muhammad (2000). Looking at Hermeneutics. Qabasāt. No. 17: 3-11. [In Persian]
31. Palmer, Richard (1998). Hermeneutic science. Translated by Mohammad Saeed Hanāyi Kāshāni. Tehrān: Hermes. [In Persian]
32. Pāshāyi, Asgari (1994). Az zakhm-e qalb (from a heart wound...) Tehrān: Cheshmeh. [In Persian]
33. Pāyandeh, Hossein (2008). Criticism of the poem "Āy Adamhā" written by Nimā Youshij from the semiotic point of view. Nameh-ye Farhangestān. Number 4. Series 40. Pp. 95-113. [In Persian]
34. Rouzbeh, Mohammad Rezā (2002). Contemporary Iranian literature. Tehrān. Rouzegār. [In Persian]
35. Sangri, Mohammad Rezā (2008). Parseh dar sāye-ye Khorshid (Wandering in the shadow of the sun). Tehrān: Loh-e zarrin. [In Persian]
36. Shams Langroudi (1999). Analytical history of new poetry. Volume 2. Tehrān: Tous. [In Persian]
37. Siyouti, Jalāluddin (2016). Proficiency in the sciences of the Qur'an. Translated by Seyyed Mahdi Hāyeri Qazvini. Tehrān: Amirkabir. [In Persian]
38. Vāezi, Ahmad (2010). An introduction to Hermeneutics. Tehrān: Contemporary Knowledge and Thought Cultural Foundation. [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mobasheri R, Hasanpour Alashti H, Jamali F. Compilation of Integral Hermeneutics in the Image Frame Based on Heartless by Mehdi Akhavan Sales. Persian Language and Literature 2023; 31 (95) :209-232
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4153-fa.html

مبشری راشین، حسن‌پور آلاشتی حسین، جمالی فاطمه. تجمیع هرمنوتیک تلفیقی در قاب تصویر با تکیه بر شعر «بی‌دل» مهدی اخوان‌ثالث. زبان و ادبيات فارسی. 1402; 31 (95) :209-232

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4153-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 31، شماره 95 - ( 8-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.1 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4657