[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
  AWT IMAGE 

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: سال 31، شماره 94 - ( 3-1402 ) ::
جلد 31 شماره 94 صفحات 32-7 برگشت به فهرست نسخه ها
نظام معنایی حاکم بر تجربه شهودی عرفانی و روایت آن
عاطفه امیری‌فر 1، سیدعلی قاسم‌زاده2
1- دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی،(ره) قزوین، ، amirifar1365@gmail.com
2- دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره)، قزوین، ایران
چکیده:   (950 مشاهده)
تجربه عرفانی نوعی تجربه شهودی و غیبی و کاملاً خارج از دسترس عارف‌ـ‌سوژه است؛ ازهمین‌رو، عارف توانش ادراک کامل آن را ندارد و در تکرار کیفیت آن نیز ناتوان است. علت این ناتوانی صرفاً ویژگی بیان­ناپذیری و کیفیت فراعقلی تجربه شهودی نیست، بلکه علت آن، نظام معنایی حاکم بر رویداد شهودی و سپس روایت آن از زبان عارف‌ـ‌سوژه است. نظام معنایی حاکم بر رخداد شهودی مبتنی بر تصادف است و بدون برنامه و پیش­‌فرض، سوژه را با محیط و موقعیتی پرتنش روبه‌رو می‌­کند. نظام معنایی تصادف یکی از چهار نظام معنایی لاندوفسکی است که با کیفیت تجربه عرفانی و شهودی و نیز با روایت این تجربه از زبان کلامی و غیرکلامی عارف‌ـ‌سوژه هم‌خوانی دارد. مطابق نظام معنایی تصادف، عارف-سوژه در سیر پیوستار زندگی ناگهان با تجربه­ای ناشناخته و فراحسی برخورد می‌­کند که با قواعد برنامه‌­مدار زندگی عادی تفاوت­‌های اساسی دارد و او را در دو بعد فشاره­ای و گسترده‌ای تحت تأثیر قرار می‌­دهد. او نه‌تنها در مرحله رویارویی با تجربه شهودی دچار حیرت می‌شود، بلکه در بیان گزارش کیفیت آن نیز قواعد زبانی را نارسا می­‌یابد. در نتیجه این فرآیند تصادفی و تنشی، سوژه با زبان کلامی و غیرکلامی خود فرم تازه­ای از زبان و معنا تولید می‌کند.
واژه‌های کلیدی: گفتمان عرفانی، تجربه عرفانی، نظام معنایی تصادف، لاندوفسکی، فرآیند تنشی.
متن کامل [PDF 5434 kb]   (300 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: ادبیات عرفانی
فهرست منابع
1. ابن‌عربي (بي¬تا). فتوحات مکيه. جلد اول. بيروت: دارصادر.
2. استيس، والتر ترنس (1358). عرفان و فلسفه. ترجمة بهاءالدين خرّمشاهي. تهران: سروش.
3. بابک‌معين، مرتضی (1390). بررسی تطبيقی انديشه¬های بنيادين پديدارشناسی (با رويکرد هوسرلی) با مضامينی چند در شعر سپهری. مطالعات تطبيقی. شمارة 1: 17-ا28.
4. بابک‌معين، مرتضی (1394). معنا به‌مثابة تجربة زيسته. تهران: سخن.
5. بابک‌معين، مرتضی (1396). ابعاد گمشدة معنا در نشانه¬شناسی روايی کلاسيک. تهران: علمی و فرهنگی.
6. تاجيک، محمدرضا (1383). گفتمان، پادگفتمان و سياست. تهران: مؤسسة تحقيقات و توسعة علوم انساني.
7. جامي، عبدالرحمن (۱۳۸۶). نفحات¬الانس من حضرات القدس. مقدمه، تصحيح و تعليقات محمود عابدي. تهران: سخن.
8. جرجاني، ابوالحسن علي‌بن‌محمد (1421). التعريفات. بيروت: دارالکتب العلميه.
9. رحيميان، سعيد (1381). تجربة عرفاني و ملاک حجيت آن. قبسات. شمارة 26: 43-50.
10. زرين‌کوب، عبدالحسين (1379). جستجو‌ در‌ تصوف ايران. چاپ سوم. تهران: اميرکبير.
11. سراج طوسي، ابو‌نصر (1382). ‌اللمع‌ في‌ التصوف‌. تصحيح‌ و تحشيه رينولد الين نيکلسن. ترجمة‌ مهدي محبتي. تهران: اساطير.
12. سليمانيان، حميدرضا (1388). نقشي از دفتر صوفي: پژوهشي در بازشناسي گونه¬هاي زباني در تجربة عرفاني با نگاهي به نثر عارفانة پارسي. مشهد: مرنديز.
13. شفيعي‌کدکني، محمدرضا (1392). دفتر روشنايي: از ميراث عرفاني بايزيد بسطامي. تهران: سخن.
14. شعيري، حميدرضا (1384). مطالعة فرآيند تنشي گفتمان ادبي. پژوهش زبان¬هاي خارجي. شمارة 25: 187-204.
15. شعيري، حميدرضا (1391). تحليل نشانه‌ـ‌معناشناختي خلسه در گفتمان ادبي. پژوهش‌هاي ادبي. شمارة 38 و 39: 129-146.
16. شمس تبريزي (1373). مقالات شمس. ويرايش جعفر مدرس‌صادقي. تهران: مرکز.
17. شيرواني، علي (1381). مباني نظري تجربة ديني: مطالعة تطبيقي و انتقادي آراي ابن‌عربي و رودلف اتو، قم: بوستان کتاب.
18. عطار نيشابوري، محمدبن‌ابراهيم (بي¬تا). تذکره الاولياء. تصحيح رينولد نيکلسون. هلند: ليدن.
19. فعالي، محمدتقي (1380). تجربة ديني و مکاشفة عرفاني. تهران: اميرکبير.
20. قشيري، ابوالقاسم (1361). ترجمة رسالة قشيريه. بديع¬الزمان فروزانفر. تهران: علمي و فرهنگي.
21. کاکايي، قاسم (1385). وحدت وجود به روايت ابن‌عربي و مايستر اکهارت. تهران: هرمس.
22. گرماس، آلژيرداس ژولين (1399). نقصان معنا. ترجمة حميدرضا شعيري. تهران: خاموش.
23. ملکيان، مصطفي (1380). راهي به رهايي؛ جستاري درباب عقلانيت و معنويت. تهران: نگاه معاصر.
24. هجويري، علي‌بن‌عثمان (1389). کشف‌المحجوب، با مقدمه، تصحيح و تعليقات محمود عابدي. چاپ سوم. تهران: سروش.
25. هرد، گري کلود (۱۳۸۲). تجربة عرفاني و اخلاقي. ترجمة لطف‌الله جلالي و محمد سوري. قم: مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام‌خميني(ره).
26. Landowski Eric (2005). Interactions Risquées. Limoges: Pulim.
27. References in Persian
28. Atār Neyshābouri, Mohammad Ibn Ibrāhim (n. d). Tazkirat al-Awliyā, Reynolds Nicholson, Netherlands: Leyden [In Persian]
29. Bābak Moeen, Mortezā (2011). A comparative study of the fundamental ideas of Phenomenology (with Husserli's point of view) with several themes in Sepehri's poetry. Comparative Study. Number 1: 17-28 [In Persian]
30. Bābak Moeen, Mortezā (2015). Meaning as a lived experience. Tehrān: Sokhan [In Persian]
31. Bābak Moeen, Mortezā (2017). The lost meaning in classical narrative semiotics. Tehrān: Elmi Farhangi [In Persian]
32. Faāli, Mohammad Taghi (2001). Religious experience and mystical meditation, Tehrān: Amir Kabir [In Persian]
33. Germas, Algirdas Julin (2019). lack of definition .translated by Hamid Rezā Shairi. Tehrān: Khāmoush [In Persian]
34. Hurd, Gary Claude (2003). Mystical and moral experience. translated by Lotfollah Jalāli and Mohammad Suri. Qom: Imām Khomeini Educational and Research Institute [In Persian]
35. Hujwiri, Ali Ibn Uthmān Jullābi (2010). Kashf al-Mahjub (Revelation of the Hidden), by Mahmoud Ābedi, 3rd ed., Tehrān: Soroush [In Persian]
36. Ibn Arabi, (n.d.). Fotouhat al-Macciea (The Meccan Illuminations), Vol. 1, Beirut: Dāre Sāder [In Arabic]
37. Jāmi, Abd al-Rahmān (2007). Nafahāt al-Uns, by Mahmoud Ābedi, Tehrān: Sokhan [In Persian]
38. Jurjāni, Abolhasan Ali Ibn Mohammad (2001). Al-Ta'rifāt. Beirut: Books House knowledge (Dar al-Kutub al-ilmiyya) [In Arabic]
39. Kākāei, Ghāsem (2006). Unity of Existence from Ibn Arabi and Meister Eckhart's viewpoints, Tehrān: Hermes [In Persian]
40. Malekiān, Mostafā (2001). A way to freedom; An Inquiry into Rationality and Spirituality. Tehrān: Negāh-e Moāser [In Persian]
41. Qoshairi, Abolghāsem (1982) Translation of Qoshairi's Treatise, by Badi al-Zamān Forouzānfar. Tehrān: Elmi-Farhangi [In Persian]
42. Rahimiān, Saeed (2002). Mystical experience and the criterion of its authority. Al Qabasāt. 26: 43-50 [In Persian]
43. Ruzbihān Baqli, Abu Muhammad Ibn Abi Nasr (1965). Sharh al-Shathiyat (Commentary on Ecstatic Sayings). by Henry Corbin and Mohammad Moeen, Tehran: Tahouri [In Persian]
44. Serrāj Tusi, Abu Nasr (2003). Al-Luma Fi L-Tasawwuf, by Reynold Alleyne Nicholson. translated by Mehdi Mohabbati. Tehrān: Asātir [In Persian]
45. Shafiei Kadkani, Mohammad Rezā (2011). Daftar-e Roshanāyi (from mystical heritage of Bāyazid Bastāmi). Tehrān: Sokhan [In Persian]
46. Shairi, Hamid Rezā (2005). A study of The Tense Process of Literary Discourse. Foreign languages Research. 25: 187-204 [In Persian]
47. Shirvāni, Ali (2002). Theoretical principles of religious experience: A comparative and critical study of the views of Ibn Arabi and Rudolf Otto. Qom: Boustān-e ketāb [In Persian]
48. Shams-e Tabrizi (1994). Maghālāt-e Shams, by Jafar Modarres Sādeghi, Tehrān: Markaz [In Persian]
49. Soleimāniān, Hamid Rezā (2009). A study in recognition of linguistic varieties in mystical experience with a look at Persian mystical prose. Mashhad: Marandiz [In Persian]
50. Stace,Walter Terence (1979). Mysticism and philosophy, Bahāuddin Khorramshāhi, Tehrān: Soroush [In Persian]
51. Tājik, Mohammad Rezā (2004). Discourse, Anti-discourse, and Politics, Tehrān: Institute for Research and Development of Humanities [In Persian]
52. Zarrinkoub, Abd Al-Hossein (2000). Persian Sufism in its Historical Background. 3rd ed, Tehrān: Amir Kabir [In Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirifar A, Ghasemzadeh S A. The Semantic System of Mystical Intuitive Experience and Its Narration. Persian Language and Literature 2023; 31 (94) :7-32
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4192-fa.html

امیری‌فر عاطفه، قاسم‌زاده سیدعلی. نظام معنایی حاکم بر تجربه شهودی عرفانی و روایت آن. زبان و ادبيات فارسی. 1402; 31 (94) :7-32

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4192-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 31، شماره 94 - ( 3-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4640