[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد 32، شماره 97 - ( 11-1403 ) ::
جلد 32 شماره 97 صفحات 290-265 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد روشنفکری ایرانی؛ خوانش وانوسازانه داستان «وداع» جلال آل‌احمد
مهدی نوریان*1 ، هادی نوری2
1- دانشگاه گیلان ، nourian@webmail.guilan.ac.ir
2- دانشگاه گیلان
چکیده:   (3258 مشاهده)
در این مقاله، از خلال بررسی و خوانش وانوسازانه1 داستان «وداع» به‌قلم جلال آل‌احمد، از مجموعه‌ داستان سه‌تار، به نقد نخبه‌گرایی در اندیشه روشنفکران ایرانی دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی پرداخته خواهد شد. این خوانش وانوسازانه با تأکید بر نگاه فیلسوف فرانسوی، ژاک دریدا، انجام می‌شود و ازحیث روش‌شناختی مبتنی ا‌ست بر روش هشت‌مرحله‌ای دیوید بوژه، که به‌عنوان نوعی استراتژی تحلیل انتقادی پسا‌مدرن در مواجهه با روایتْ‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش بوژه این گام‌ها را دربرمی‌گیرد: جست‌وجوی دوگانگی، بازتفسیر سلسله‌مراتب، کشف صداهای یاغی، برملاسازی سویه دیگر روایت، نفی پی‌رنگ، یافتن استثناء، ردگیری بین خطوط، و سازمان‌دهی مجدد روایت. به‌نظر می‌رسد بتوان با بهره‌گیری از این روش و اتخاذ منظری وانوسازانه در خوانش داستان موردنظر از جلال آل‌احمد، دست‌‌آخر به روایت نوپدیدی دست یافت و ازخلال آن به نقد دیدگاه نخبه‌گرایانه سوژه روشنفکر ایرانی در این دو دهه پرداخت. کوشش محققان درجهت فراتررفتن از فردی به نام آل‌احمد و نزدیک‌شدن به سوژه آل‌احمد در مقام یک روشنفکر است، سوژه‌ای که در زمانه و زمینه خاصی به عرصه برکشیده شده و آثاری را تولید کرده است. یافته‌ها نشان داد که این سوژه روشنفکر، با بازتولید روابط فرادست/فرودست، خود را در جایگاه فرادست نشانده و با تکیه بر خرد مدرن، و بدون درک روابط وجودی فرودستان، به نمایندگی ایشان پرداخته و تلاش کرده است به آنچه رسالت روشنفکرانه خویش می‌نامد جامه عمل بپوشاند.

 
واژه‌های کلیدی: وانوسازی، روشنفکری، دریدا، بوژه، جلال آل‌احمد
متن کامل [PDF 259 kb]   (40 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: نقد ادبی
فهرست منابع
1. آل‌احمد، جلال (۱۳۲۷). وداع. در: سه‌تار. تهران: جاویدان.
2. آل‌احمد، جلال (۱۳۵۷). در خدمت و خیانت روشنفکران. جلد اول. تهران: خوارزمی.
3. بروجردی، مهرزاد (۱۳۹۳). روشنفکران ایرانی و غرب: سرگذشت نافرجام بومی‌گرایی. ترجمة جمشید شیرازی. چاپ ششم. تهران: فرزان روز.
4. بوژه، دیوید. ام (۱۳۸۷). تحلیل واسازی. ترجمة حسن محدثی، رسانه، سال نوزدهم. شمارة1: 79-99.
5. شاکری، سیدرضا (۱۳۹۷). بایسته‌ها و شرایط کاربست واسازی دریدا در نقد متون نقد و تحلیل کتاب واسازی متون آل‌احمد. پژوهش‌نامة انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی. سال هجدهم. شمارة 2: 146-162.
6. صادقی‌شهپر، رضا؛ شفایی، صفورا (۱۳۹۲). جلال آل‌احمد و نقش اصول رئالیسم در داستان‌نویسی. فصلنامة علمی‌پژوهشی زبان و ادب فارسی‌. ‌دانشکدة ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج. سال پنجم. شمارة ۱۷: 281-308.
7. عضدانلو، حمید (۱۳۷۷). سخن مترجم، به بهانة پیشگفتار. در: نقش روشنفکر. ادوارد سعید. تهران: آموزش.
8. قزلسفلی، محمدتقی؛ نوریان دهکردی، نگین (۱۳۸۹). نقد بومی‌گرایی در اندیشة جلال آل‌احمد. تحقیقات سیاسی و بین‌المللی. شمارة 4: 151-182.
9. کاظمی، سیمین؛ نواح، عبدالرضا (۱۳۹۳). بررسی کلیشه‌های جنسیتی در آثار داستانی جلال آل‌احمد». پژوهش‌های انسان‌شناسی ایران. دورة ششم. شمارة ۱: 43-63.
10. گلستانی، مجتبی (۱۳۹۴). واسازی متون جلال آل‌احمد: سوژه، نهیلیسم و امر سیاسی. تهران:‌ نیلوفر.
11. Agamben, Gorgio (1998). Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Stanford, CA: Stanford University Press.
12. Coward, Harold G (1991). Speech versus Writing' in Derrida and Bhartrhari, Philosophy East and West, vol. 41, no. 2 (Apr., 1991), pp. 141-162. [DOI:10.2307/1399767]
13. Derrida, Jacques (1991). "Letter to a Japanese Friend", trans. David Wood and Andrew Benjamin, in A Derrida Reader: Between the Blinds, ed. Peggy Kamuf, London and New York: Harvester, pp. 270-6.
14. Harlan, David (1989). 'Intellectual History and the Return of Literature', American Historical Review, vol. 94, no. 3, pp. 581-609. [DOI:10.1086/ahr/94.3.581]
15. Heidegger, Martin (2010). Being and Time. Albany, NY: Suny Press.
16. Kellner, Hans. (1987) 'Narrative in History: Poststructuralism and Since', History and Theory, vol. XXVI, no. 26, pp. 1-29. [DOI:10.2307/2505042]
17. Said, Edward (1996). Representations of the Intellectual: The 1993 Reith Lectures. New York: Vintage.
18. Spivak, Gayatri Chakravorty (1999). A critique of postcolonial reason: toward a history of the vanishing present. Harvard University Press. [DOI:10.2307/j.ctvjsf541]
19. Thompson, Willie (2004). Postmodernism and History. New York: Palgrave Macmillan. [DOI:10.1007/978-0-230-62945-5]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nourain M, Nouri H. A Critique of Iranian Intellectualism: A Deconstructionist Reading of Jalal Âl-e-Ahmad’s Farewell. Persian Language and Literature 2025; 32 (97) :265-290
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4367-fa.html

نوریان مهدی، نوری هادی. نقد روشنفکری ایرانی؛ خوانش وانوسازانه داستان «وداع» جلال آل‌احمد. زبان و ادبيات فارسی. 1403; 32 (97) :265-290

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 32، شماره 97 - ( 11-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4704