:: سال 21، شماره 74 - ( 3-1392 ) ::
جلد 21 شماره 74 صفحات 143-119 برگشت به فهرست نسخه ها
نقد زیبایی‌شناختی رنگ در شعر فرزانه خجندی‌ شاعر رنگ‌ها
سهیلا حسینی 1، احمد منصوری رضی2
1- مدرس دانشگاه فرهنگیان ، s.hossaini71@yahoo.com
2- مدرس دانشگاه فرهنگیان
چکیده:   (7149 مشاهده)

در زیبایی­شناسی جدید توجه به شکل ظاهری شعر صرفاً برای بیان زیبایی‌های هنری آن کافی به نظر نمی­رسد، به همین دلیل نوعی گرایش تطبیقی برای بررسی تأثّر ذوقی و شخصی شاعر از محیط اجتماعی شکل می‌گیرد که­ شناخت آثار ادبی را برمبنای تحقیق روان­شناختی و جامعه‌شناختی ادبی استوار می­سازد.
در این جستار با روش توصیفی‌ ـ تحلیلی و با استفاده از دانش­های میان­رشته­ای روان‌شناسی، جامعه­شناسی و زبان­شناسی به توصیف و نقد زیبایی­شناسی رنگ در شعر یکی از برجسته­ترین شاعران نوگرای تاجیکستان پرداختیم. فرزانه­ خجندی با تأثیرپذیری از رنگارنگی محیط فرهنگی ـ اجتماعی تاجیکستان و بهره­گیری کامل از رنگ، اندیشه­های اخلاقی را به زیباترین شکل به تصویر کشیده و در عین بهره­گیری از رمزها و نمادهای رایج شعر فارسی، با خلق نمادهای نو و ترکیب‌سازی­های بدیع در حوزه رنگ­ها به پرورش شکل زیبایی از سخن فارسی دست یافته است.

واژه‌های کلیدی: فرزانه‌ خجندی، مکتب زیبایی‌شناسی، روان‌شناسی‌رنگ، شاعر رنگ‌ها
متن کامل [PDF 386 kb]   (2028 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 21، شماره 74 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها