:: سال 24، شماره 80 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) ::
جلد 24 شماره 80 صفحات 89-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بازتاب رئالیسم وهمی در رمان شهری که زیر درختان سدر مرد
علی تسلیمی 1، طیبه کریمی
1- ، Taslimy1340@yahoo.com
چکیده:   (6953 مشاهده)

رئالیسم وهمی اصطلاحی در مکتب‌های ادبی است که نام روسیه و نویسنده بزرگ آن داستایفسکی را تداعی می‌کند. این سبک میان نویسندگان ایرانی‌ای هم گسترش یافت که ازطریق ترجمه با آثار نویسندگان جهان به‌ویژه روسیه آشنایی کسب کرده بودند و به‌دلایل فرهنگی زمینه و آمادگی پذیرش چنین روشی را داشتند. رئالیسم وهمی نظریه‌ای نو در مکتب‌های ادبی است که در بطن خود واقعیت و وهم و گمان را­ درهم می­آمیزد و درحین پرداختن به واقعیت بیرونی، واقعیت را برمبنای درون انسان به تصویر می­کشد. همین سبب می­شود که خواننده در شناخت حقیقت دچار تردید و دودلی شود. دربین نویسندگان ایرانی، خسرو حمزوی بیش‌از دیگران به این سبک گرایش دارد و رمان شهری که زیر درختان سدر مرد یکی از بهترین رمان­های این نویسنده است که رگه­های رئالیسم وهمی را به‌وفور می­توان در آن یافت. در این رهیافت رمان شهری که زیر درختان سدر مرد براساس رئالیسم وهمی به‌روش توصیفی ـ‌تحلیلی بررسی می­شود

واژه‌های کلیدی: رئالیسم وهمی، داستایفسکی، شهری که زیر درختان سدر مرد، خسرو حمزوی، واقعیت و خیال، معناباختگی
متن کامل [PDF 265 kb]   (1444 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. احمدي، بابک (1391) ساختار و تأويل متن. چاپ چهاردهم. تهران: مرکز.
2. اظهري،¬ محبوبه و سهيلا صلاحي‌مقدم (1391) «تحليل روان¬کاوي شخصيت¬هاي رمان سمفوني مردگان براساس آموزه¬هاي فرويد و شاگردانش». ادبيات و زبان¬ها. پاييز و زمستان. شمارة 4: 1-18.
3. پاينده، حسين (1381) «همايش وضعيت نقد ادبي در ايران». کتاب ماه ادبيات و فلسفه، شمارة 59: 27-37.
4. تسليمي، علي (1391) رباعي¬هاي خيام و نظرية کيفيت زمان. تهران: آمه.
5. تسليمي، علي ( 1388) گزاره¬هايي در ادبيات معاصر ايران (داستان). پيشامدرن، مدرن، پسامدرن. تهران: آمه.
6. تسليمي، علي (1390) نقد ادبي و نظريه¬هاي ادبي و کاربرد آن در ادبيات فارسي. چاپ دوم. تهران: آمه.
7. جان، مانفرد (1389) «رويکرد روايت¬شناختي به کانون‌شدگي». ترجمة ابوالفضل حري. کتاب ماه ادبيات. شمارة 157: 22-31.
8. حمزوي، خسرو (1380) شهري که زير درختان سدر مرد. چاپ دوم. تهران: روشنفکران و مطالعات زنان.
9. رستمي، فرشته (1389) «ساختار صدا در داستان¬هاي مندني‌پور: نقش «زاوية ديد» در «صداي» داستان». ادبيات و زبان¬ها. شمارة 6: 99-126.
10. زرشناس، شهريار (1386) نيهيليسم. چاپ سوم. تهران: کانون انديشة جوان.
11. زمانيان، علي (1385) «نيهيليسم از انکار تا واقعيت به‌مثابة آسيب فرهنگي در ايران». راهبرد. شمارة 40: 87-114.
12. ستاري، جلال (1377) بازتاب اسطوره در بوف کور (اديپ يا مادينه‌جان). تهران: توس.
13. سيدحسيني، رضا (1376) مکتب‌هاي ادبي. تهران: نگاه.
14. طاهري، محمد و معصومه سپهري عسکر (1390) «بررسي شيوة به‌کار¬گيري جريان سيال ذهن در رمان سنگ صبور اثر صادق چوبک». ادبيات و زبان¬ها. تابستان. شمارة 8: 169-190.
15. طاووسي، محمود و آمنه درودگر (1390) «اسطوره و ادبيات مدرن». ادبيات عرفاني و اسطوره‌شناختي. شمارة 23: 101- 118.
16. فرويد، زيگموند (1373) «داستايفسکي و پدرکشي، يادداشتي بر ابعاد شخصيتي داستايفسکي». ترجمة حسين پاينده. ارغنون. شمارة 3: 1- 52.
17. کاشفي، جلال‌الدين (1368) «فانتاستيک رئاليسم: مکتبي برگرفته از واقعيت¬ها، در لباس و فضايي سحرانگيز، دنياي خاطره¬ها و وقايع خفته در ايهام». هنر. شمارة 18: 92-117.
18. کرنودل، جرج و پورش کرنودل (1374) «اکسپرسيونيسم در تئاتر». هنر. شمارة 29: 405-410.
19. گرانت، ديميان (1375) رئاليسم. ترجمة حسن افشار. تهران: مرکز.
20. مالياس، ساليموس (1387) پست‌مدرن. ترجمة حسين صبوري. تبريز: دانشگاه تبريز.
21. ملکم، وي. جونز (1388) داستايفسکي پس از باختين، قرائت¬هايي از رئاليسم وهمي. ترجمة اميد نيک‌نام. چاپ دوم. تهران: مينوي خرد.
22. منصوري، مريم (1386) «من هم دگرگون شده¬ام». [گفت¬و¬گو با خسرو حمزوي]. روزنامة اعتماد. 21 خرداد 1386. شمارة 1414: ص 11.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 24، شماره 80 - ( مقالات منتشر شده 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها