1. ابنسینا، حسنبنعبدالـله (1383) رسالۀ نفس. تصحیح موسی عمید. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دانشگاه بوعلی سینا. 2. ابوریحان بیرونی (1358) تحقیق ماللهند. ترجمۀ منوچهر صدوقی سها. تهران: مؤسسۀ مطالعات و تحقیقات فرهنگی. 3. ارسطو (1369) دربارۀ نفس. ترجمۀ علی محمد تجدد. تهران: حکمت. 4. ارسطو (1377) در کَون و فساد. ترجمۀ اسماعیل سعادت. تهران: مرکز نشر دانشگاهی. 5. اسماعیلپور، ابوالقاسم (1387) اسطورۀ آفرینش در آثار مانی. تهران: کاروان. 6. اسماعیلپور، ابوالقاسم (1388) ادبیات گنوسی. تهران: اسطوره. 7. افلاطون (1380) دورۀ آثار افلاطون. ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی. 8. اولِیِری، دُلیسی (1374) انتقال علوم یونانی به عالم اسلامی. ترجمۀ احمد آرام. تهران: نشر دانشگاهی. 9. جوهری نیشابوری، محمدبنابیالبرکات (1383) جواهرنامۀ نظامی. تصحیح ایرج افشار. تهران: میراث مکتوب. 10. حسینی، مریم (1387) «مروارید جان در صدف تن، سمبلی گنوسی در شعر فارسی». مجلۀ دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه سمنان. سال هفتم. شمارة 25: 49ـ64. 11. خواجه نصیرالدین طوسی، محمدبنمحمد (1348) تنسوخنامۀ ایلخانی. تصحیح مدرس رضوی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران. 12. دفتری، فرهاد (1386) تاریخ و عقاید اسماعیلیه. ترجمۀ فریدون بدرهای. تهران: فرزان روز. 13. ذبیحی، رحمان (1396) «جستوجو در سرچشمهها و تحلیل بنمایۀ درخت در آثار ناصرخسرو». مجلۀ زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال بیستوپنجم. شمارۀ 82: 113ـ131. 14. زنر، رابرت چارلز (1392) زروان یا معمای زرتشتیگری. ترجمۀ تیمور قادری. تهران: امیرکبیر. 15. ژینیو، فیلیپ و شهناز شاهنده (1375) «پیوند جان و تن از مانویت تا اسماعیلیه». مجلۀ فرهنگ. شمارۀ 17: 317ـ334. 16. صفا، ذبیحاللـه (1384) تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی. تهران: مجید و فردوس. 17. فارابی، ابونصر محمدبن محمد (1382) فصول منتزعه. ترجمۀ حسن ملکشاهی. تهران: سروش. 18. فلوطین (1389) دورۀ آثار فلوطین. ترجمۀ محمدحسن لطفی. تهران: خوارزمی. 19. کرمانی، حمیدالدین (1952م/ 1371ق) راحهالعقل. تحقیق و تقدیم محمدکاملحسین و محمدمصطفی حلمی. قاهره: دارالفکر العربی. 20. کیسپل، گیلز (1388) «کیش گنوسی از آغاز تا سدههای میانه». در مجموعه مقالات ادبیات گنوسی. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: اسطوره: 97ـ123. 21. گوتاس، دیمیتری (1381) تفکر یونانی، فرهنگ ایرانی. ترجمۀ سعید حنایی کاشانی. تهران: نشر دانشگاهی. 22. مجملالحکمه (1387) بهکوشش محمدتقی دانشپژوه و ایرج افشار. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی. 23. محقق، مهدی (1386) تحلیل اشعار ناصرخسرو. تهران: دانشگاه تهران. 24. منصوری، عباسعلی (1397) «تحلیل دیدگاه ناصرخسرو دربارۀ چیستی سعادت انسان». انسانپژوهی دینی. شمارۀ 39: 83ـ102. 25. مینوی خرد (1391) ترجمۀ احمد تفضلی. تهران: توس. 26. ناصرخسرو، ابومعین (1363) جامعالحکمتین. تصحیح هانری کربن و محمد معین. تهران: طهوری. 27. ناصرخسرو، ابومعین (1365) دیوان. تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق. تهران: دانشگاه تهران. 28. ناصرخسرو، ابومعین (1380) دیوان. بهاهتمام سیدنصرالـله تقوی با مقدمۀ سیدحسن تقی¬زاده. تهران: معین. 29. ناصرخسرو، ابومعین (1384) خوانالاخوان. تصحیح و تحشیۀ علی قویم. تهران: اساطیر. 30. ناصرخسرو، ابومعین (1390الف) وجه دین. با مقدمۀ تقی ارانی. تهران: اساطیر. 31. ناصرخسرو، ابومعین (1390ب) گشایش و رهایش. تصحیح و مقدمۀ سعید نفیسی. تهران: اساطیر. 32. ناصرخسرو، ابومعین (1391) زادالمسافرین. تصحیح و تحشیه محمد بذلالرحمن. تهران: اساطیر. 33. ویدنگرن، گئو (1390) مانی و تعلیمات او. ترجمۀ نزهت صفای اصفهانی. تهران: مرکز. 34. هالرید، استوارت (1388) «درآمدی بر کیش گنوسی». در مجموعه مقالات ادبیات گنوسی. ترجمۀ ابوالقاسم اسماعیلپور. تهران: اسطوره: 52ـ94.
|