TY - JOUR JF - jpll JO - Persian Language and Literature VL - 27 IS - 86 PY - 2019 Y1 - 2019/7/01 TI - Methods of Persuading the Reader in Golestan by Saadi TT - روش‌های اقناع مخاطب در گلستان سعدی N2 - متون حکمی و تعلیمی بخش وسیعی از ادبیات فارسی را تشکیل می­دهند. بدون‌شک، اگر «القای ذهنیتی خاص به مخاطب و کوشش برای اقناع و تسخیر ذهن او» مهم­ترین هدف این متون نباشد، یکی از مهم­ترین اهداف آنها خواهد بود؛ بدین‌معنا که شاعر یا نویسنده این متون می­کوشد تا با مجاب‌کردن خواننده از نظر فکری، او را به سمت‌وسویی که دل‌خواه نویسنده است بکشاند. روش تحقیق حاضر کتابخانه‌ای و آماری است. این مقاله با بررسی گلستان سعدی، شیوه­های مختلف «تسخیر ذهن خواننده» را استخراج و استنباط و آنها را ذیل چهار دسته کلی و نُه زیرشاخه فرعی تقسیم کرده است که بیشترین بسامد آماری در روش­های اقناع مخاطب در گلستان، با 30درصد، از آنِ استدلال و سپس تمثیل با بسامد 6/26 درصد است که دو بعد استدلالی و ادبی ذهن ایرانیان را نشان می‌دهد. SP - 179 EP - 193 AU - Majd, Omid AU - Gholami Shabani, Shafagh AD - Tehran University KW - Moralistic and didactic texts KW - Persuading the audience KW - The mind of the audience KW - Golestan by Saadi UR - http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3573-fa.html DO - 10.29252/jpll.27.86.179 ER -