Persian Language and Literature
زبان و ادبيات فارسی
Persian Language and Literature
Literature & Humanities
http://jpll.khu.ac.ir
1
admin
2476-6925
2476-6941
10.61186/jpll
fa
jalali
1399
9
1
gregorian
2020
12
1
28
89
online
1
fulltext
other
کرامات و واقعیات:
حکایت کرامات و نوع واقعیت
Kerāmāt and Realities: The Kerāmāt Anecdotes and the Type of Reality
نظریه های ادبی
نظریه های ادبی
پژوهشي
Research
<span style="font-family:B Nazanin;"><span style="font-size:10.0pt;">درونمایه بیشتر حکایات صوفیه کرامات مشایخ است. حجم عظیمی از تذکرهها و مناقبنامههای عرفانی و برخی دیگر از متون صوفیانه را میتوان تحت عنوان «حکایات کرامات» گنجاند. حکایات کرامات همواره عرصه رد و قبول گروههای گوناگون مخاطبان بوده است. یکی از مهمترین مباحث ساختاری حول موضوع حکایات کرامات، تعیین نوع واقعیت موجود در این حکایات و ردهبندیشان تحت یک نگرش از واقعیت خاص است. راههای مختلفی برای پذیرش حکایات کرامات وجود دارد، اما بهترین و فراگیرترین شیوه، که مدعای نگارنده در این نوشتار است، واقعنمایی تحلیلی کرامات است و رسیدن به نوعی واقعگرایی عرفانی یا رئالیسم صوفیانه. کسانی که نه به پذیرش تعبدی گردن مینهند و نه خود اهل سیروسلوکاند که با کشف و شهود به حقیقت کرامات برسند، با کمک تحلیلهایی خاص میتوانند به سطحی از پذیرش درباره کرامات دست یابند، اما در تحلیل واقعنمایانه کرامات، هیچگونه تقلیل و تحدیدی در اصل پدیده کرامت رخ نخواهد داد. این پژوهش کتابخانهای بهشیوهای توصیفی و تحلیلی درصدد تشخیص نوع واقعیت موجود در این گونه روایی است تا از این طریق ثابت شود که واقعیت حکایات کرامات با هیچ نوع واقعیت موجود و مألوف برابر نیست و در نتیجه این حکایات به واقعنماییِ خاص خود نیاز دارند.</span></span><br>
<br>
The theme of most of the Sufi anecdotes is the Kerāmāt (miracles) of the Sheikhs (elders). A large volume of mystical memoirs and biographies and some other Sufi texts can be included under the title of “Kerāmāt Anecdotes”. These anecdotes have always been the subject of acceptance or rejection by various groups of their audience. Determining the type of reality in these Kerāmāt anecdotes and classifying them under a particular view of reality is one of the most important issues surrounding these anecdotes. There are several ways to accept the Kerāmāt anecdotes, but the best and most comprehensive way that the author advocates in this paper is the analytical realism of Kerāmāt and the attainment of a type of mystical or Sufi realism. Those who neither submit to devotional acceptance nor are themselves in the path of mysticism to attain the truth of Kerāmāt by means of discovery and intuition, can arrive at a level of acceptance of Kerāmāt with the help of specific analyses. However, in the realistic analysis of Kerāmāt, there is no reduction or limitation in the phenomenon. The present descriptive-analytical library research seeks to identify the type of reality in this particular narrative in order to prove that the reality of Kerāmāt anecdotes is not equal to any existing or familiar reality and as a result these anecdotes need their own specific realism. <br>
کرامات اولیا, حکایت کرامات, واقعگرایی, واقعنمایی
Kerāmāt of Awliyā (Saints), Kerāmāt Anecdotes, Realism, Reality
157
182
http://jpll.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-13-2888-2&slc_lang=other&sid=1
Mohammad
Roodgar
محمد
رودگر
roodgar@gmail.com
10031947532846005516
10031947532846005516
Yes
Department of Islamic Mysticism, Research Institute of Imam Khomeini and Islamic Revolution
پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی