1- دانشگاه دولتی بیرجند ، hd_noruzi@birjand.ac.ir 2- دانشگاه دولتی بیرجند
چکیده: (217 مشاهده)
در دنیای امروز و در میان ناملایمات زندگی، زبان طنز کاربرد فراوانی در استفاده روزانه یافتهاست و مجموعههای پویانمای بزرگسال یکی از مواردی است که از زبان طنز به عنوان وسیلهای برای آموزش و انتقاد استفاده کردهاست. در این میان می توان از مجموعه پویانمای دیرین دیرین یاد کرد که درکنار یافتن مخاطبان خود به موضوعات مختلف جامعه نیز میپردازد. در این مقاله سعی شد تا این پویانما براساس نظریه عمومی طنز کلامی مورد بررسی قرار گیرد. این نظریه طنز را با استفاده از شش منبع دانش تقابل انگارهها، مکانیسم منطقی، هدف، موقعیت، شیوه روایت و زبان مورد بررسی قرار میدهد. لذا 65 قسمت از این مجموعه به صورت گزینشی انتخاب و براساس نظریه عمومی طنز کلامی مورد تحلیل قرار گرفت. براساس نتایج بدست آمده در قسمتهای بررسیشده، منابع تقابل انگاره (میانگین 2.27)، مکانیسم منطقی (میانگین 2.61)، شیوه روایت و زبان در تمام قسمتها یافت شد و در بخش موقعیت 75% از قسمتهای مورد تحلیل دارای موقعیتی بودند که خود خالق طنز بودهاست. در بخش منبع دانش هدف 43 قسمت از موارد بررسی شده دارای هدف آموزشی بودند. بر اساس یافتههای این تحقیق منابع دانش تقابل انگاره، مکانیسم منطقی و زبان از جمله موارد مهم در خلق طنز محسوب میشوند.