[Home ] [Archive]   [ فارسی ]  
:: Main :: About :: Current Issue :: Archive :: Search :: Submit :: Contact ::
Main Menu
Home::
Journal Information::
Articles archive::
For Authors::
For Reviewers::
Registration::
Contact us::
Site Facilities::
Publication statistics::
::
Search in website

Advanced Search
..
Receive site information
Enter your Email in the following box to receive the site news and information.
..
Publication Information
ju Publisher
Kharazmi University
ju Managing Director 
Nasergholi Sarli
ju Editor-in-Chief
Habib-Allah Abbasi
ju Manager
Zahra Saberi
ju In charge of the Site
Tahereh sadate Mirahmadi

EISSN 24766941
..
Indexing Databases

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
  AWT IMAGE 

   

..
Social Networks
   
..
:: Volume 32, Issue 97 (1-2025) ::
Persian Language and Literature 2025, 32(97): 73-99 Back to browse issues page
A Comparative Study of Happiness Features from the Perspectives of Epicurus and Rumi
Masoumeh Taheri1 , Mahin Panāhi * 2, Ali Muhammadi Āsiābādi3
1- Al-Zahra University
2- Al-Zahra University , mpanahi@alzahra.ac.ir
3- Shahrekord University
Abstract:   (3243 Views)
The concept of happiness has always been a subject of morality and mysticism. It has been studied in philosophy from two perspectives: Epicurean hedonism and Aristotelian bliss. Epicurus (341-270 BC), a philosopher of the Hellenistic period of ancient Greece, considered lasting pleasure as the ultimate good of man and presented a practical method that leads to happiness and is sustainable. For Rumi (1207-1273 AD), happiness is similarly sustainable and does not decline with external and internal factors. In this article, an attempt has been made to investigate whether there is a connection between Epicurean hedonism and Rumi’s hedonism through library study and data comparison and analysis. We compared several features from Epicurean and Rumi’s perspectives on happiness based on historical genealogy. The results showed that pleasure from Epicurus’s perspective is lasting and expressed in the end as eudaimonia or happiness (bliss). The goal of his philosophy is to achieve lasting happiness. In this way, man tries to achieve ataraxia by creating limits to his temporary and unstable pleasures. On the other hand, Epicurus’s practical philosophy expresses features that have commonalities with some of the views of Muslim mystics, including those of Rumi.



Keywords: Ataraxia, Epicurus, Rumi, Happiness, Maqam-e-Reza
Full-Text [PDF 272 kb]   (15 Downloads)    
Type of Study: Research | Subject: ادبیات تطبیقی
References
1. آذرنیوار، لیلا؛ پورالخاص، شکرالله؛ و کیانی، احمدرضا (1401). بررسی مرگ و تأثیر آن بر زندگی در آثار سعدی با تکبه بر روان‌درمانگری اگزیستانسیال اروین یالوم. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال سی‌ام. شمارة 92: 7-30.
2. استروداک، جورج کی (1395). هنر خوشبختی از دیدگاه اپیکور. ترجمة فرخ بافنده. تهران: پندار تابان.
3. استیس، ولتر (1984). تاریخ الفلسفه الیونانیه. ترجمة مجاهد عبدالمنعم مجاهد. القاهره: دارالشقافه للنشر و التوزیع.
4. اعتمادی گلریز، محمدجواد؛ عباسی، حبیب‌الله؛ و رسولی‌پور، رسول (1399). خطاها و محدودیت‌های شناختی انسان به‌روایت مولانا با نگاهی به سنت‌های معرفت‌شناسی در فلسفه. زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی. سال بیست‌وهشتم. شمارة 88: 7-36.
5. اورسون، استفن (1395). تاریخ فلسفة راتلج (جلد دوم: از ارسطو تا آگوستین). ترجمة علی معظمی جهرمی. تهران: چشمه.
6. برن، ژان (1394). فلسفة اپیکور. ترجمة ابوالقاسم پورحسینی. تهران: امیرکبیر.
7. بریه، امیل (1374). تاریخ فلسفه در دورة انتشار فرهنگ یونانی و دورة رومی. ترجمة علی‌مراد داوودی. چاپ دوم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
8. بکر، لارنس سی (1378). تاریخ فلسفة اخلاق غرب. گروهی از مترجمان. قم: مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام‌خمینی(ره).
9. بهاءالدین محمد بلخی (1382). معارف (بهاء ولد). تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: طهوری.
10. بینامطلق، سعید (1398-1399). درس‎گفتار دوران یونانی‎مآبی (هلنستیکی). اصفهان: دانشگاه اصفهان.
11. پناهی، مهین (1389). تحلیل زیبانگری بیدل دهلوی (با رویکرد روانشناختی). مطالعات روانشناختی دانشکدة علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه الزهراء (س). دورة ششم. شمارة 3: 135- 170.
12. توماس، هنری؛ دانالی، توماس (1372). ماجراهای جاودانه در فلسفه. ترجمة احمد شهسا. تهران: ققنوس.
13. جاناتان ری، ارمسن (1378). دانشنامة ملخص فلسفه و فیلسوفان غرب. ترجمة امیر جلال‌الدین اعلم، تهران: توحید.
14. جعفری، محمدتقی (1368). شرح مثنوی. تهران: اسلامی.
15. خواجه نصیرالدین طوسی (1346). اخلاق ناصری. تهران: علمیه اسلامیه.
16. راسل، برتراند (1351). تاریخ فلسفة غرب و روابط آن با اوضاع سیاسی و اجتماعی از قدیم تا امروز. ترجمة نجف دریابندری. چاپ ششم. تهران: پرواز.
17. سبزواری، هادی‌بن‌مهدی (1369). شرح المنظومه. تصحیح و حواشی حسن حسن‌زاده آملی. تحقیق مسعود طالبی. جزء اول (قسم المنطق). تهران: ناب.
18. سعدی، مصلح‌بن‌عبدالله (1367). کلیات سعدی. به‌اهتمام محمدعلی فروغی. تهران: امیرکبیر.
19. سهلگی، محمدبن‌علی (1384). دفتر روشنایی؛ از میراث عرفانی بایزید بسطامی، تصحیح محمدرضا شفیعی‌کدکنی. تهران: سخن.
20. شمس‌الدین محمد تبریزی (1385). مقالات شمس تبریزی. تصحیح و تعلیق محمدعلی موحد. تهران: خوارزمی.
21. شیشکین، آ (1335). علم اخلاق اپیکور، لوکرس و اسپینوزا. ترجمة محمدتقی برومند. تهران: شبگیر.
22. عزالدین محمود کاشانی (بی‎تا). مصباح‌الهدایه و مفتاح‌الکفایه. تهران: هما.
23. عطار، فریدالدین (1386). تذکرة‌الاولیاء. تصحیح محمد استعلامی. تهران: زوار.
24. غزالی، محمد (1386). احیاء علوم‌الدین. ترجمة مؤیدالدین خوارزمی. تصحیح حسین خدیوجم. تهران: علمی و فرهنگی.
25. فروزانفر، بدیع‎الزمان (1367). شرح مثنوی شریف. تهران: زوار.
26. فیبلمن، جیمز کرن (1375). آشنایی با فلسفة غرب. ترجمة محمد بقایی. تهران: حکمت.
27. قشیری، ابوالقاسم (1374). رسالة قشیریه. ترجمة ابوعلی عثمانی. تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: علمی و فرهنگی.
28. کاپلستون، فردریک (1362). تاریخ فلسفة یونان و روم. ترجمة سید جلال‌الدین مجتبوی. جلد اول. تهران: علمی و فرهنگی.
29. کارتلج، پل (1383). دموکریتوس. ترجمة اکبر معصوم‎بیگی. تهران: آگه.
30. کلابادی، ابوبکر محمد (1371). کتاب التعرف. تصحیح محمدجواد شریعت. تهران: اساطیر.
31. گاتلیب، آنتونی (1384). رؤیای خرد (تاریخ فلسفه غرب از یونان باستان تا رنسانس). ترجمة لی‌لا سازگار. تهران: ققنوس.
32. لائرتیوس، دیوگنس (1387). فیلسوفان یونان. ترجمة بهراد رحمانی. تهران: مرکز.
33. لوکرتیوس کاروس، تیتوس (1390). دربارة طبیعت. ترجمة میرجلال‌الدین کزازی. تهران: معین.
34. لوید، ژنویو (1396). اسپینوزا و کتاب اخلاق. ترجمة مجتبی درایتی و دیگران. تهران: شب‎خیز.
35. مایر، فریتس (1378). حقیقت و افسانه. ترجمة مهرآفاق بایبوردی. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
36. محمدبن منور (1386). اسرار التوحید. تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی‌کدکنی. تهران: آگاه.
37. مگی، برایان (1388). داستان فلسفه. ترجمة مانی صالحی علامه. تهران: آمه.
38. مورتون، اَدَم (1381). فلسفه در عمل: مدخلی بر پرسش‌های عمده. ترجمة فریبرز مجیدی. تهران: مازیار.
39. مولوی، جلال‌الدین محمد (1384). دیوان کبیر شمس. تصحیح بدیع‌الزمان فروزانفر. تهران: طلایه.
40. مولوی، جلال‌الدین محمد (1385). مثنوی معنوی (از روی نسخة 677 هـ. ق). به‌اهتمام توفیق سبحانی. چاپ ششم. تهران: روزنه.
41. مولوی، جلال‌الدین محمد (1386). فیه‌مافیه. تصحیح بدیع‌‎الزمان فروزانفر. تهران: نگاه.
42. نجم‌الدین کبری (1363). الاصول العشره. ترجمه و شرح عبدالغفور لاری. تصحیح نجیب مایل‌هروی. تهران: مولی.
43. ورنر، شارل (1373). حکمت یونان. ترجمة بزرگ نادرزاد. چاپ دوم. تهران: علمی و فرهنگی.
44. هجويري، ابوالحسن علي‌بن‌عثمان (1375). کشف‌المحجوب. تصحيح والنتين ژوکوفسکي. چاپ چهارم. تهران: طهوري.
45. هومن، محمود (1385). درس‌گفتارهای فلسفی. شیراز: نوید شیراز.
46. Annas, Julia (1987) Epicurus on pleasure and happiness, Philosophical Topics, V. 15- (2), Pp: 5-21. [DOI:10.5840/philtopics19871521]
47. Annas, Julia (1993) The morality of happiness. Oxford University Press.
48. Bergsma, Ad. (2008). Happiness in the garden of Epicurus, Jornal of happiness studies, 9 (3), 397-423. [DOI:10.1007/s10902-006-9036-z]
49. Epicurus. (1994). The Epicurus Reader, selected writing and testimonia, India Polis: Hackett.
50. Farrington, Benjamin (1967) The Faith of Epicurus, New York: Basic Books INC., Publishers.
51. Fournier, Michael (2018) "Epicurus' Panpsychism", Dionysius 36, 25-37.
52. Mcmullin, Ernan (1954) Materialism in: Encyclopedia of Religion, Lindasay Jones, Editor in chief: Lindsay.
53. Scharfstein, Ben - Ami (1998) A Comparative History of World Philosophy: from the Upanishads to Kant, Albany: State of university of new york press. [DOI:10.1515/9781438418872]
54. Tsouna, Voul. (2009) Epicurean therapeutic strategics, The Cambridge Companion Epicureanism. [DOI:10.1017/CCOL9780521873475.015]
55. Warren, James (2004) Facing Death Epicurus and his critics, Faculty of classics Cambridge. [DOI:10.1093/0199252890.001.0001]
56. Warren, James (2002) Epicurus and Democritean Ethics: An Archaeology of Ataraxia, Cambridge University press.
Send email to the article author

Add your comments about this article
Your username or Email:

CAPTCHA


XML   Persian Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri M, Panāhi M, Muhammadi Āsiābādi A. A Comparative Study of Happiness Features from the Perspectives of Epicurus and Rumi. Persian Language and Literature 2025; 32 (97) :73-99
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4364-en.html


Rights and permissions
Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Volume 32, Issue 97 (1-2025) Back to browse issues page
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4666