[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
آمار نشریه::
::
شناسنامه نشریه
..
پایگاه‌های نمایه‌کننده

  AWT IMAGE   AWT IMAGE 
 AWT IMAGE   AWT IMAGE 
   

   

..
پایگاه‌های اجتماعی
     
ACADEMIA
 
..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
نظرسنجی
نظر شما در مورد عملكرد دوفصلنامه زبان و ادبيات فارسي چيست؟
عالي
خوب
متوسط
ضعيف
   
..
:: جلد 27، شماره 87 - ( 10-1398 ) ::
جلد 27 شماره 87 صفحات 175-153 برگشت به فهرست نسخه ها
روزگار دوزخی آقای ایاز از منظر زیبایی‌شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت
مهناز فولادی* 1، سهیلا صلاحی‌مقدم2 ، داراب فولادی3
1- الزهراء ، bkouroosh@ymail.com
2- الزهراء
3- آزاد اسلامی واحد آشتیان
چکیده:   (5749 مشاهده)
رضا براهنی، نویسنده معاصر، در قالب رمان روزگار دوزخی آقای ایاز، به نقد ساختار اجتماعی و سیاسی جامعه روزگار خود پرداخته است. با توجه به اینکه تلقی نظریه زیبایی‌شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت از هنر و مشخصاً ادبیات، عدم تأیید وضع موجود است و ادبیات را ابزاری جهت اصلاح تضادهای درونی جامعه می‌داند، کوشیده‌ایم اثر پیش‌گفته را با توجه به نظریات هربرت مارکوزه و تئودور آدورنو مطالعه کنیم و نشان دهیم که براهنی با برشمردن معضلات جامعه، نظم موجود را به پرسش کشیده است. مهم‌ترین مؤلفه این نظریه این است که هنرِ خودآیین و انقلابی، به‌دلیل فاصله‌ای که از واقعیت موجود می‌یابد، قدرت انتقاد از واقعیات اجتماعی را به بهترین شکل از طریق صورت و محتوا نشان می‌دهد. دستاورد پژوهش ناظر بر این است که روزگار دوزخی آقای ایاز از نظر صورت و محتوا انقلابی و خودآیین است. محتوای این اثر کل تاریخ حاکمیت‌های ایرانی را تا آن روزگار هدف بازخواست و انتقاد قرار داده است. براهنی ریشه همه مشکلات را استبداد حاکمان و تأیید و سکوت بسیاری از مردم می‌داند. از نظر صورت، این داستان جزء اولین آثاری است که به استقبال نظریه‌های جدید رفته و در قالب مدرن نوشته شده است.
 
واژه‌های کلیدی: رضا براهنی، روزگار دوزخی آقای ایاز، مکتب فرانکفورت، نظریه زیباشناسی انتقادی، هربرت مارکوزه، تئودور آدورنو
متن کامل [PDF 5505 kb]   (1260 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فنون بلاغی
فهرست منابع
1. آذريون، فاطمه و مجيد اکبري (1395) «تعامل ادبيات و هنر با جامعه از منظر آدورنو». شناخت. شمارة 74: 7-21.
2. اسلامي، شهرام و کاظم اميري (1374) «نظرية زيبايي‌شناسي تئودور آدورنو». در: بوطيقاي نو. زير نظر منصور كوشان. جلد اول. تهران: شرکت فرهنگي هنري آرست. 10-21 .
3. اسلامی، شهين (1390) بررسي رئاليسم جادويي در آثار داستاني رضا براهني. پايان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه ابوعلی سينا.
4. باتامور، تام (1394) مکتب فرانکفورت. حسين‌علی نوذری. تهران: نی.
5. باقری، محسن (۱۳۹۰) بررسي رئاليسم جادويي و بازتاب آن در آثار داستاني رضا براهني. پايان‌نامة کارشناسی‌ارشد. دانشگاه علامه طباطبايی.
6. براهني، رضا (بي‌تا) روزگار دوزخي آقاي اياز. بی‌جا: بی‌نا.
7. ـــــــ (1393) تاريخ مذکر. تهران: نگاه.
8. ـــــــ (1364) کيميا و خاک. تهران: مرغ آمين.
9. ـــــــ (1368) قصه‌نويسي. تهران: البرز.
10. ـــــــ (1358) ظل‌الـله. تهران: اميرکبير.
11. بنيامين، والتر، تئودور آدورنو، هربرت مارکوزه (1388) زيبايي‌شناسي انتقادي. ترجمة اميد مهرگان. تهران: گام نو.
12. جواري، محمدحسين (1380) «نگاهي به تئوري زيبايي‌شناسي آدورنو». پژوهشنامة علامه. شمارة 1: 167ـ182.
13. حيدري، احمدعلي (1387) «نظرية انتقادي مکتب فرانکفورت، هنر منفي در آراي تئودور آدورنو». فرهنگستان هنر. شمارة 10: 63-81.
14. دماوندي، مجتبي و فاطمه جعفري کمانگر (1391) «رمان مدرن، روايتي ديگرگونه و ديرياب». متن‌پژوهي ادبي. شمارة 53: 133-156.
15. رحيميان شيرمرد، محمد (1391) «معماي تفسير در آثار ساموئل بکت (براساس رهيافت‌هاي تئودور آدورنو مبني بر تفسير اثر هنري)». کيمياي هنر. شمارة 6. 36-50.
16. رخساريان، ا (2012) «روزگار دوزخي آقاي اياز يا روزگار دوزخي ما».shahrvand.com. تاريخ دسترسی10/7/1395
17. شاهنده، نوشين (1390) بررسي ماهيت هنر در مکتب فرانکفورت با تأکيد بر آراي آدورنو. رسالة دکتري. دانشگاه علامه طباطبايي.
18. ـــــــ و حسين‌علي نوذري (1392) «هنر و حقيقت در نظرية زيباشناسي آدورنو». حکمت و فلسفه. سال نهم. شمارة 3: 35-60.
19. شجاع، آرمان (1395) «اثر هنري و جهان تجربي: هنر همچون منتقد جامعه در انديشة آدورنو». جستارهاي فلسفي. سال سي‌ام. دورة هفدهم. شمارة 30: 127-147.
20. شروقي، علي (1385) «روزهاي آقاي براهني». مجلة اينترنتي آفتاب. www.aftabir.com. تاريخ دسترسی 2/11/1395.
21. صدقي رضواني، محمدرضا و حاتم قادري (1391) «کنش طبقاتي و تأثير آن بر ادبيات داستاني ايران، مطالعة موردي رضا براهني». پژوهش سياست نظري. دورۀ جديد. شمارۀ 12: 121-140.
22. کلنر، داگلاس (1387) «نقدي بر زيباشناسي مارکوزه». ترجمة علي عامري مهابادي. پژوهشنامة فرهنگستان هنر. شمارة 10: 11-106.
23. کهريزی، آزيتا (۱۳۸۹) بوطيقاي داستان‌نويسي در آثار رضا براهني. پايان‌نامة کارشناسی‌ارشد، دانشگاه رازی.
24. مارکوزه، هربرت (1362) انسان تک‌ساحتي. تهران: اميرکبير.
25. ـــــــ (1388) بعد زيبايي‌شناسي. ترجمة داريوش مهرجويي. تهران: هرمس.
26. ـــــــ (1388) گفتاري در رهايي. ترجمة محمود کتابي. آبادان: پرسش.
27. مشفقي، آرش (1389) جريان سيال ذهن در ادبيات داستاني معاصر. رسالة دکتري. دانشگاه تربيت‌معلم آذربايجان.
28. مقدادي، بهرام (1387) «نظرية ادبي آدورنو». هنر. شمارة 75: 9-31.
29. ميلر، آندرو (1385) درآمدي بر نظرية فرهنگي معاصر. ترجمة جمال محمدي. تهران: ققنوس.
30. نوذري، حسين‌علي (1387) «نگاهي به آراي تئودور آدورنو درباب زيبايي‌شناسي و هنر». پژوهشنامة فرهنگستان هنر. شمارة 10: 82-105.
31. ـــــــ (1394) نظرية انتقادي مکتب فرانکفورت در علوم اجتماعي و انساني. تهران: آگه.
32. هورکهايمر، ماکس و تئودور آدورنو (1384) ديالکتيک روشنگري. ترجمة مراد فرهادپور و اميد مهرگان. تهران: گام نو.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fooladi M, salahi Moghaddam S, Fooladi D. An Analysis of Ruzegar-e Duzaxi-ye aghaye Ayaz in Light of the Critical Aesthetic of Frankfurt School. Persian Language and Literature 2019; 27 (87) :153-175
URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3723-fa.html

فولادی مهناز، صلاحی‌مقدم سهیلا، فولادی داراب. روزگار دوزخی آقای ایاز از منظر زیبایی‌شناسی انتقادی مکتب فرانکفورت. زبان و ادبيات فارسی. 1398; 27 (87) :153-175

URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-3723-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 27، شماره 87 - ( 10-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوفصلنامه  زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی Half-Yearly Persian Language and Literature
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 42 queries by YEKTAWEB 4666