1- دانشگاه الزهراء 2- دانشگاه الزهراء ، mpanahi@alzahra.ac.ir 3- دانشگاه شهرکرد
چکیده: (3228 مشاهده)
مفهوم شادی همواره موضوع اخلاق و عرفان بوده است. این مفهوم در فلسفه درقالب دو دیدگاه لذتگرایی اپیکوری و سعادتگرایی ارسطویی بررسی شده است. اپیکورس (341- 270 ق.م) فیلسوف دوره هلنیستی یونان باستان، با تلقی لذتِ پایدار بهمنزله خیر نهایی انسان، شیوهای عملی ارائه کرده است که به سعادت منتج میشود و پایدار است. در نظرگاه مولانا (604-672 هـ.ق) نیز شادی پایدار است و با عوامل بیرونی و درونی زوال نمییابد. در این مقاله سعی شده است بهروش مطالعۀ کتابخانهای و مقایسه و تحلیل دادهها، بررسی شود که آیا بین شادیگرایی اپیکور با شادیگرایی مولانا ارتباطی وجود دارد یا خیر. روش ارائۀ اطلاعات مقایسۀ چند مؤلفه از دیدگاه اپیکور و مولانا دربارۀ شادی برپایۀ تبارشناسی تاریخی است. نتایج نشان داد که لذت از نگاه اپیکور نهتنها زودگذر نیست، بلکه او غایت را با عنوان اودیمونیا یا شادی (سعادت) بیان کرده است. هدف فلسفه او رسیدن به شادی پایدار است. بدینترتیب که انسان با ایجاد محدودیتهایی برای لذتجوییهای موقتی و ناپایدار خود، تلاش میکند به آتاراکسیا دست یابد. ازسویدیگر، فلسفۀ عملی اپیکور به بیان مؤلفههایی میپردازد که با برخی از دیدگاههای عارفان مسلمان، ازجمله مولانا، دارای وجوه اشتراک است.
Taheri M, Panāhi M, Muhammadi Āsiābādi A. A Comparative Study of Happiness Features from the Perspectives of Epicurus and Rumi. Persian Language and Literature 2025; 32 (97) :73-99 URL: http://jpll.khu.ac.ir/article-1-4364-fa.html
طاهری معصومه، پناهی مهین، محمدی آسیابادی علی. بررسی و مقایسۀ فرآیندهای شادی از دیدگاه اپیکور و مولوی. زبان و ادبيات فارسی. 1403; 32 (97) :73-99